Isnin, 10 Januari 2011

letih...lesu....lemau

      kenapa dengan kau ni... letih macam tak bermaya je... kata nenek kat aku....
macam macam rasa ni nek...letih ...lesu...lemau pun ada.... keje banyak la nek.. pastu berat berat pulak tu... jawab aku pada nenek......
     alahai kau ni... baru kerja teruk sikit dah lesu, letih, lemau macam tu.... nenek ni dulu kerja lagi teruk...lagi berat... beladang.. mencangkul.. mengkapak... macam macam nenek buat... tak macam kau sekarang ni... dah moden...semuanya senang... kata nenek pada aku
betul juga kata nenek aku ni.... nek oh nek... nenek ni mesti ada petua kan... camana nak bagi segar badan nek... bagi fresh la kata orang sekarang ni.... reload nek...he he.... tanya aku pada nenek....
     semuanya bergantung pada urat saraf kita... tu yang kita nak kena jaga... ingat tu..... kata nenek
haaa meh sini dekat nenek.... nenek bagi petua macam mana nak segarkan urat saraf kita supaya badan kita segar balik... meh sini dekat sikit..... kata nenek lagi
macam ni caranya.......:
    gunakan daun serai, daun pandan serta daun nangka.... lepastu rebuskan dengan air sebanyak dua besen yang sedang saiznya... biarkan air tersebut menjadi  suam suam kuku.... lepastu mandilah dengan air rebusan tadi... lakukan cara ni selama tiga hari berturut turut... sehingga rasa pulih semula...
wahhh...senang je caranya.... patut la nenek nampak bertenaga je .... ... kata aku pada nenek
     ha ha ha...... nenek gelak.... kau cuba la dulu baru rasa kesan nye... ingat tu... pesan nenek pada aku....
ye la nek...terima kasih nek... sekarang juga saya cargas cari daun tu semua...

7 Pengulas Sukan:

Cik Bib berkata...

heh...letih ngan lesu ek.
minum ler milo.minum milo anda jadi sehat dan kuat.

Mr iz berkata...

he he he btul juga tu cik bib... ni kira kalau milo habis le jawabnye.... he he

diamuslima berkata...

x pun rehat kan diri dgn tido.. hehehe...

Shino berkata...

ptua org dlu2 ni gune unsur alm smula jd...biasanye mnjd...tuan rumah da try ke?

ShinoXyuna

theblabber. berkata...

kebetulan tgh lesu dan terjumpa petua ni. tq!! akan cuba dipraktikkan.

sweetsal berkata...

petua ni memang berkesan, dh pernah cuba masa lepas pantang, memang segar dan bertenaga...hehe

Mr iz berkata...

haaa tu...kawan kita penah torai mujarab...nenek bg mesti baik punya he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...