Selasa, 11 Januari 2011

Renung bersama

    Baru ni aku dapat satu bill pembayaran..... tekejut. dan terkentut...he he... aku tgk statment bil tersebut...yang mana ada cas lain telah di masukkan ....yang selama ini tak pernah wujud pun ..........cukai perkhidmatan  6 peratus.... aku heran la kenapa la ada cas macam tu kat dalam bill aku...atau kat bil orang lain..ataupun kita kita...dan kenapa cukai tersebut wujud.....aku ni bukan apa, sekadar melahirkan rasa terkejut je....semua benda nak di cas dengan cukai perkhidmatan....itu ...ini...tuhaa..tulaa..tak lama nanti masuk jamban pun kena cukai juga.... dah la sekarang ni semua benda naik.... minyak naik ... minyak masak pun naik harga...aku je tak naik naik ni...he he..... lama kelamaan semua barang harga naik sebab kos penghantaran iaitu minyak dah naik,,,, haiyooo... parah di buatnye... aku ni udah la masih di tahap paras keminskinan lagi... pasal kalau pendapatan di bawah 2500 sebulan dianggap masih dibawah paras kemiskinan.... gaji tak nak pulak naik...keja dah macam orang hilang akal...... haiyooo... pening pening...
   Aku bkn nak condame sesapa .... tapi patutkah cukai tersebut di cas pada para pengguna.... kalau nak dikira...direnung...di tilik...ataupun dipikirkan... umpama cukai tahunan syarikat tersebut... kita pengguna yang membayarnye... apa yang syarikat tersebut bayar ?????.... bayangkan sebulan cukai dibayar oleh aku selaku pengguna la,... sebanyak 6 peratus...kalau setahun aku dah bayar sebanyak 72 peratus.... banyak tu..tu baru kira aku yang seorang ni... kalau dikira kamu...kau...dia... pehhh banyak tu.... walaupun tak berapa nampak la kira jumlah nye kecik...pada bulananye.....tapi kalau dikira...dihitung....dicongak....emmmm..... wahhh.... senang juga berniaga kalau macam ni....he he cukai syarikat kita orang lain yang bayar...he he... huaaaakh
bukan nak marah ke... bengang ke.... menuduh ke...menghasutke.... aku sekadar nak berkongsi je....he he....
  Walau macam mana pun bill kena bayar juga...kalau tak nanti aku juga yang bermasaalah.... emmmm.....marilah kita pikirkan renungkan adakah patut ini terjadi ? bebanan oh bebanan .... walau macam mana pun.... nye... aku tetap bersyukur... masih hidup... masih mampu.... tapi bagaimana dengan orang lain... patutkah ....emmm.... bak kata orang lama .... tepuk dada tanya selera..... kalau kat orang baru camana pulok..... he he....  ... pasanan penaja :    luahan ni tak ada kena mengena dengan sesapa pun dan bukan juga hasutan ye....tak ada juga kena mengena pada makhluk yang hidup ataupun yang mati... he he....sekadar melepaskan batuk ditepi lif je......

Assalammualaikum...... amin

3 Pengulas Sukan:

noie berkata...

sabar-sabar hehehhee

diamuslima berkata...

hehehe... biasa la tu kan.. huhuhu

Mr iz berkata...

sabar tu memang penting..tak hangin punnye..he he... tapi panas ni yg bahaya...he he kusangkan panas hingga ke petang rupanya .... panas hingga ke malam....he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...