Khamis, 7 April 2011

Bahasa......

     Bodoh kalau mengikut perkataan ni dalam kamus adalah bermaksud......tidak mengerti ketika mempelajari sesuatu... tidak pandai.... betul ke...... he he he he.... tak kasar ke ayat bodoh tu jika dipergunakan pada seseorang rasa macam kejam pun ye.....he he he...... bukan kah elok kalau digunakan bahasa atau ayat lain dan sewaktu dengannya... yakni yang berbunyi tak lah kasar...... perkataan atau ayat bodoh ... boleh mengakibatkan perasaan ketidak puasan hati  dan mungkin juga pergaduhan sesama sendiri...... bagi yang tidak dapat menerimanya........... he he he.... contoh... bodoh la kau ni.... apa pasal la bodoh sangat kau ni.... he he he.... kasar kan..nampak kejam kan..he he he..... adake orang bodoh...... he he he... pandapat aku la kan.... ni sebab cikgu aku la dulu masa sekolah dia selalu pesan.... dekat dunia ni tak ada orang yang bodoh ….semuanye pandai.....masing masing ada kepandaiannya......he he he... betulke apa yang cikgu aku kata tu.... he he he.... pendapat korang camana...he he he.... pendapat aku la kan... ada betulnye kata cikgu aku tu......aku rasa la....pasal aku pun bukan nye pandai sangat tapi tak lah bodoh cuma kurang bijak mungkin.....he he he...SPM pun kantoi beb masa sekolah...he he he.... bila dah mengharungi liku liku kehidupan dan dah meningkat usia ni...he he he ...barulah mengerti dan paham apa yang cikgu aku katakan dulu....he he he.... sebagai contoh la.... bayi … yakni anak yang masih kecil ye..... bukan bayi singh tu...he he he..... bayi yang masih kecil baru lahir kita tak pernah nak ajar dia cara menyedut susu ye tak.... pernah ajar ke...he he he... “ani ni baba ajar sedut camana ye”... ada ke...tak kan...he he he... haaa sedar tak sedar kita dah melihatkan kepandaian manusia sejurus lahir ke dunia ni...he he he..... begitulah seterus nya si bayi tadi ...menyarap..merangkak... berjalan dan berlari.... he he he... pandai tak.....tanpa diajar.... terorkan.... ye mungkin bagi sesetengah kita mengandaikan yang itu adalah naluri.... he he he... bole jadi...aku setuju... tapi masih juga ada kepandaian di situ...he he he..... bila meningkat dewasa......”hei amat … kua ni bodoh la...amat bodoh...amat bodoh....1 campur 1 pun dia tak tahu”.......kasarkan ayat tu.... he he he.....amat pun berkecil hati... memencilkan diri..... suatu hari dalam pemilihan permain bola sepak sekolah …. amat pun mencuba nasibnya.....amat berjaya... “eh amat ko ni pandai lah bermain bola”.... haaaa...tu nampak kan apa yang aku cuba nak sampaikan...he he he.... orang yang dikatakan bodoh selama ini sebenarnya seorang yang pandai...he he he...kepandaian amat bermain bola... tak kah si amat tadi juga boleh mengatakan bodoh pada kawan nya...he he he... bila meningkat besar dewasa zaman pekerjaan..... awak ni.. kenapa bodoh sangat...... apa yang saya suruh buat langsung tak tahu..... kata si boss pada pekerja bawahannya..... si pekerja ni pun terasa hati ...tapi nak buat camana …. boss ye tak......he he he...suatu hari.... si pekerja ni terlihat boss dengan kereta nye ditepi jalan... breakdown... lalu sipekerja yang dikatakan bodoh tadi berhenti ...... bosss kereta problem … boleh saya tolong tengok kan... lalu diselak ...dicuit...dijampi...he he he...oleh sipekerja tadi.... bosss start enjin bosss...... vrrrooooeeemmm ….eh hidupla... kata si boss tadi.... wahh pandailah awak membetulkannya..... haaa nampak kan..... tu la dia yang aku cuba nak terangkan he he he.... setiap manusia tu ada kepandaian masing masing he he he.... jadi nya kat sini.... gunakan lah ayat  “bodoh” yang  rasa aku tu agak keterlaluan yakni kasar dengan cermat dan berhemah ye......kalau boleh tukar je ayat tu...kurang bijak ke...... kureeeennggg ke.....kurang pandai ke......kerana orang lain juga boleh mengatakan yang sama pada kita yakni dengan menggunakan perkataan bodoh....takut nanti bila dah digunakan pada kita...kita pulak yang terasa hati …..... jadinya disini...korang....renunglah ...tenunglah....fikirkanlah.... apa yang aku cuba sampaikan... kita mungkin berbeza pendapat...dan pendapatan....he he he he..... tapi …. manusia itu adalah sebaik baik ciptaan dari Allah.......he he he he...tata

23 Pengulas Sukan:

Miss Dill berkata...

saye slalu cakap kat anak murid saye, kamu semua ni semuanya pandai. semua boleh dapat markah 90 ke atas. masalahnye M kamu tu besar sangat. MALAS. tak pernah panggil diorang bodoh.

pd saye, kejayaan sesorang tak wajar diukur hanya berdasarkan akademik sahaje. kejayaan datang dlm macam2 bentuk. contohnye, kite berjaya memujuk anak kecil supaya berhenti menangis, berjaya menghabiskan assignment yang amat rumit dan pelbagai lagi kejaayaan lain.

kejayaan itu subjektif. ya, akademik penting. tapi kite perlu muka minda. jangan dok terperosok kat bawah tempurung. berlindungkan abjad2 A,B,C,D,E dan F.

M a W a D D a H berkata...

kena panggil yang baik2 aje...:)

Nasriq berkata...

wuaa... entry yang sangat bijak...

Surie berkata...

Memang btul pun kata cikgu tu, semua org ada kepandaian masing2..pandai bukan shj boleh dinilai dr aspek akademik tp dlm aspek lain juga..

try ganti bodoh tu ke lain la..cth mcm sengal ke kureng ke...agak2 mulut tu nk ckp bodoh, try babap mulut tu ok!hehehe~

zati embong berkata...

pernah kontraktor cakap consultant bodoh!

entah siapa kot yg bodoh sebenarnya

hangin betul!

Eda berkata...

tak baik cakap org lain bodoh kan...kang terbalik kena ke diri sendiri sape mau jawab?

KUREKURE COMEL berkata...

betul laaaaaa.....semua manusia pandai....yg salah guna kepandaian tu la yg kurang pandai sbnrnye....



ehhh...betul ke tak tu...hihihi

Titisan Hujan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Titisan Hujan berkata...

:: saya bodoh:: vs bodoh

hurm...entry yg menarik ^^,

kesekian kali.....tegur sesama insan kan.

huhuhu..kdg2 rs cm speechless la plak bl tgk sekeliling.sedih je dgn manusia skg.knp?knp??

khaifaiz berkata...

setiap ucapan yg keluar dari mulut kita adalah satu doa.. Jadi sama-samalah kita mengucapkan yang baik2 belaka..

eii pandainyerrr awok

aleen aiden berkata...

yup2,dr sulu abg alin marah sgt klo sebut yg bukan2.so nak ckp bodoh kat org 2 memang xpnah biasekan dr kecik.huhuh

aisyah ahmad berkata...

alamak Mr. Iz..sori la..AA baru perasan yang kat entry AA yg ni Ini Betul-Betul Fakta ade perkataan tu lah..AA mintak maaf yek buat Mr. Iz dan readers lain yang terasa..AA dah tukar dah perkataan tu..maaf sangat2..memang tak perasan betul..dan AA langsung tak bermaksud menghina..

Peace No War Mr. Iz..:)

Mr iz berkata...

cik dill - wah cik dill seorang pendidik yang bagus... betul kata cik dil saya setuju dan menyokong sama sekali apa yang cik dill katakan...terima kasih sebab berkongsi pendapat....he he he

Mr iz berkata...

cik addah - ye betul tu.. kalau geram sekali pun cuba guna ayat yg tak agak agak kasar....he he he

Mr iz berkata...

nasriq - ye ke... he he he... saya tau nasriq pun seorang yg bijak.... he he he

Mr iz berkata...

surie - he he he ... betul tu cik surie kan... elok lah tukar pada ayat yg lebih menarik... he he he biasa gak babab tu... babab mulut anak anak sedara yg suka guna ayat tu...he he he he

Mr iz berkata...

ci jat - tu la cik jat.... hangin kan... kalau berkata ikut perasaan mcm tu la jadinye.... tak pe cik jat janji kita tau yg kita ni pandai juga...he he he

Mr iz berkata...

cik eda - ye betul tu cik eda... takan cik eda lak yang nak jawab ...kan...he he he

Mr iz berkata...

cik mina - ye betul tu cik mina ...saya sokong... pandainyeeee....he he he

Mr iz berkata...

cik zia - kita perlu bayak bersabar cik zia... kerenah manusia memang bermacam ragam... membuat kita sedih..geram...sakit hati...kesian... macam macam lagi cik zia... kita kena mengunakan kebijaksanaan kita untuk mengenal dan menilai....

Mr iz berkata...

khai - ye betul tu khai saya sokong dgn mengangkat kedua belah tangan ni...he he he.... awok pun pandainyeerr juga tu...he he he

Mr iz berkata...

aleen - wah bagus abg aleen.... memang patut macam tu aleen .. kalau boleh didik dari kecil lagi bagus kan... mana yg elok dan mana yg tak sepatutnye... bagus aleen...

Mr iz berkata...

cik AA - eh... ye ke ..he he he.. tak pe AA... paham.. cik AA memang tak bermaksud macam tu... saya juga minta maaf ye... selamat hari raya...eh apa la pulak tu...he he he... tapi fakta cik AA memang best...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...