Jumaat, 1 April 2011

Kesabaran Tahap Gaban

he he he..... Rilek bukan kisah konrtovesi ni... tajuk je ganas... he he he... bukan apa saje nak syer...pengalaman... mungkin serba sikit boleh menghilang kan keboringan dan kesedihan dihati korang...agaknye la..he he he... ni sajer nak syer la kisah aku .. walaupun aku ni bukanlah artist yang popular..he he he ..bolehke macam tu .... mungkin kisah di sebalik kisahnya aku ni... dapat menyedarkan dan memberi pengajaran kepada sesetengah umat ataupun makhluk bergelar manusia... he he he.... korang layan je la aku nak kata ketegori mana pun aku tak tau... begini kisahnya.... he he
Aku.. ijat a.k.a mr iz... he he he... dulu adalah seorang yang sempurna sifatnya... maksud aku mengenai deria ya... dulu aku mampu mendengar kicauan burung burung... bigitnya motor yang telah diubahsuai ekzosnya... muzik terutamanya rock kapak beb...he he he... bunyi orang menghon aku.. tapi kini .. nikmat tersebut telah tiada pada aku.. kini aku hidup bertemankan kesenyapan dan bunyi kedesingan di dalam kepala ku yang tak pernah putus kecuali waktu tidurku... desing yang telah menjadi sahabat sejati selama hampir setahun.... he he he... aku rasa korang kalau telinga berdesing selama sejam pun tak tahan  ye tak... rasa akula... betul ke... he he he.... aku kini tidak lagi mampu mendengar dgn baik... he he ... tak 100 percent ada la dlm 20 percent je yang aku mampu mendengar itupun sebelah je lagi sebelah blank.... perrgh payah giler..susah giler..siksa... macam macam lagi perasaan yang aku rasakan.... tapi aku tetap besyukur aku masih ada deria lain lagi yang masih setia bersama ku..... mungkin tuhan sayang kan aku... mungkin tuhan nak melindungi diriku dari mendekati .... gosip.. mengata...atau mencaci... he he he.... aku tetap bersyukur pada mu....kini baru aku tahu macam mana siksanya orang yang selama dilahirkan tidak dapat merasai dan menikmati bunyi bunyian...hidup dalam kesenyapan.....
DUGAAN... begitu banyak bagi orang yang selama ini boleh mendengar tetapi kini tidak lagi..... dugaan kerja.... dugaan hidup... dugaan sekeliling... sampai ada yang tidak pecaya akan pangakuan ku... adoooyaaaiii..... tapi aku tetap aku ijat a.k.a mr iz.. seorang yang kelakar...bendul.....tak suka memeningkan kepala.... he he he.... aku bersyukur dikurniakan seorang isteri yang amat amat memahami dan begitu menyokong ku... walaupun perkahwinan kami bukan atas dasar percintaan... he he he... pilihan orang tua beb... stail orang lama... nikah baru bercinta... best beb... he he he.... nak tau ke kisahnye...he he he... nanti nanti lah ye..... kadang kadang kekelakaran (bole ke ayat macam tu..) terjadi pada orang seperti ku.... bayangkan kalau pergi beli barang kat shopping komplek.....promoter tiba tiba menahan dan menerangkan apantah dengan aku... belum sempat aku nak bercakap ... promoter tu laju je enjin nye berdesap desup (perasan melalui gerak bibir)...sampai aku terpaksa mengangkat tangan macam nak jawab soalan sekolah dan menerangkan yang aku tak bole mendengar... he he he.. berubah muka dia... he he he.... aku rilek je .....nak gelak pun ada gak.... he he he
Tapi satu benda ni yang buat aku hangin.... bertudung nampak bersopang dan santun.. muka nampak solehah.. pakaian... tutup cantik.... tapi mulut.. he he he... kisahnya... nak balik..... dah habis beli barang.. tetiba nampak waffle... (betulke...ala benda yg macam apam balik tu...he he he.....) kira nak beli ..sebab si qayyim anak aku cukup suka menatang tu...lalu didukung oleh orang rumah ku...waffle pun dah nak settle...he he he... aku macam biasalah ... tolak troli anak, bawa barang barang,... aku pun pesan ... baybeh ... kanda tunggu kat kereta ye.. kasi pasang aircond nanti sejuk sikit..pasal cuaca panas ni.... lalu menuju ke kereta tak jauh pun kira 20 langkah, tanpa sedar kunci kereta terjatuh dari poket seluar.... " haaaa tu... tengok la tu.. tu la dia orang lelaki.. menonong je.. time bercinta berpegang pengang tangan bagai...bila dah ada anak... buat tak tau je ..sampai kunci jatuh pun tak dengar..buat derk je... hapa punya laki la tu....." bole ke dia kata macam tu...adakah salah...adakah  berdosa ... mengata  dan menuduh tanpa usul periksa....... indah rupa dari khabar... he he he...orang rumah aku terdengar dan dengan perasaan yang sebenarnaya hangin ... lalu menghampiri dia dan berkata... maaf la dik laki saya tu tak boleh mendengar pasal tu kunci jatuh dia tak sedar.....  muka dia berubah .... mungkin rasa bersalah..mungkin rasa menyesal...... tapi cukup ke semua dengan tanpa meminta maaf dan membantu mengambil kunci.....sebaliknye orang rumah aku pula yang meminta maaf memulakan bicara.....
haaaa... tu la kan ... memang banyak dugaan serta cabaran dalam kehidupan aku sehari harian...dengan keadaan ku yang sebegini...... namun aku tetap bersyukur atas apa yang aku masih ada dan juga nikmat darinya...  kan.. kan... kan..he he he.... tu la dia sikit kisah yang aku nak kongsikan...... bagi aku dua kisah ni aje ada pengajaran nya kan.... kalau nak ikutkan banyak kisah lagi ....wooo.... he he he..... kesimpulan nya... he he he... jangan bersimpul segala... adalah pulak....macam tu...he he he......bersyukurlah dengan apa yang kita ada... jangan menilai sebelum mengenali... berkata lah dengan kata kata yang baik.... bantu membantu....usul periksa... sabar...jangan bersedih kerana ada orang yang lagi sedih dari kita......  he he he he boleh ke... jadinya kat sini dengan kisah yang benar ini.... korang renunglah... tenunglah... fikirkanlah... siapa kita disinya.... he he he.... tata arious amigos...

44 Pengulas Sukan:

Surie berkata...

Err..speechless sy baca entri ni..

Tabah hati bro Ijat menerima dugaan ini..alhamdulillah..

Boleh tau tak nape jadi cmtu?so now just dgr bunyi berdesing je la?Dah jumpe dr ENT?Tak try pakai alat bantu pendengaran ke?

Miss Dill berkata...

Mr Iz, apabila satu deria diambil, akan dihadiahi kelebihan yang lain.

Mr Iz punya isteri yang sangat memahami. qayyim yang hebat seperti pahlawan bandana :)

famili dan kawan2 yang sokong Mr Iz.

termasuk saye ^^

Miss Dill^^

gadis kepastian berkata...

bersabar la...kekurang merupakan kelebihan yang tersembunyi......

KUREKURE COMEL berkata...

mr iz...mina punyai ujian yg berat,
mr iz lagi berat...


terdiam mina...mina tak tau nak ckp ape...


sedih la.....sbb tu komen2 mr iz dekat entry mina...mina hargai sgt2...dan mina ambil jd kan panduan...


kirim salam dekat kak ye...dah lama tak update tu...

tahniah akak...dan tahniah mr iz dpt hadapi ujian dgn tenang...

ZWAN SABRI berkata...

bersabarlah k.. maybe ada hikmah diatas semua kejadian yang berlaku.. ;)


MySuaraBlog: Jam Tangan dan Lelaki

M a W a D D a H berkata...

dalam kepahitan pasti ada manisnya....

senyum2 selalu ya...chill...:)

zara zaman berkata...

Banyakkan besabar ye... ini semua dugaan...Allah x kan menduga diluar kemampuan kitakan...

Zyda juga perlu kuat utk melawan kata hati yg negetip...

Warna Warni Kehidupan berkata...

sabarlah..hadapi dengan senyuman...manusia memang macam tu..mulut lebih laju dari kepala otak...dah terhantuk baru nak tengadah..

hurm..aku pun kekadang macam tu juga..terlalu cepat membuat kesimpulan..muhasabah diri sendiri :(..

Cekodok berkata...

erk.... tabah bro... tapi kadang gua rasa dah berat dah di uji.. tapi bila tgk orang lain.. lagi hebat dugaan...

bro.. selalunya orang yang kita rasa ada kekurangan.. tapi ada kelebihan yang kita tak jangka...

khaifaiz berkata...

Tak boleh nak kata apa.. Mr Iz seorang yg tabah.. Kagum ngan Mr Iz..

Anda seorang yg bertuah sbb dpt isteri yg memahami..

sy pn merasa bertuah kerna mengenali Mr Iz dlm dunia blogger ini

Eda berkata...

Sabar je la..Dia tarik nikmat yg ni Dia bagi nikmat yang lain pulak..mungkin tak sedar je..=)

zati embong berkata...

kdg2 jat bnyak mengeluh,sedangkan apa yg ada pd jat perfect. Allah apa yg Dia tarik dan beri ada hikmah di sebaliknya.

Nasriq berkata...

:)

bertabahlah...
semua manusia ada ujian tersendiri...

azi nur berkata...

setiap manusia tak lari dari dugaan...ngee! PM lagi banyk dugaan...hukaloh..hehe

Titisan Hujan berkata...

buat Mr Iz..tahniah,im proud of u.insyallah..hilang 1 nikmat,1000 nikmat lain yg hadir.

im proud of u again~~~

tu la pasal kan,perlunya berprasangka baik.muhasabah diri jap bl bc entry Mr Iz.

KHRLHSYM berkata...

sayang menyokong comment miss dill. hihi

TiKa LEh berkata...

ada jgk ek brkata mcm tu..erm..
tabah jelah..kdg2 org xthu mslh kt,tp lebh suka membuat andaian ntah apa2..

kau kesah ke?? berkata...

dugaan sangat.. takpe.. blog kau best! walopun aku jarang baca disebabkan sibuk. tapi still mencurik hati aku untuk baca. good luck ye!

Mr iz berkata...

surie - hearing loss... kata dr....he he he... gegendang ok... mungkin pasal virus atau kecederaan lama di kepala...he he he ... terima ksiah cik surie... saya bangga ada kawan mcm cik surie

Mr iz berkata...

cik dill - terima kasih cik dill... saya juga akan tetap menyokong cik dill..... saya terharu sangat ni...he he he

Mr iz berkata...

gadis kepastian - terima kasih cik... meberi semangat buat saya... moga cik juga dirahmati oleh nya.... amin

Mr iz berkata...

cik mina - saya pun sama terdiam juga ni..he he he.... kita perlu banyak besabar kan cik mina kan..he he he... cik mina jgn sedih sedih ye...nanti ktai yang satu lagi kat dlm diri kita akan lemah...he he he... akak pun mengalir airmata baca entry ni... he he he... camanapun kecerian dalam kehidupan itu perlu... he he he... moga hati ini makin tabah ..terima kasih cik mina ye...

Mr iz berkata...

zwan - terima kasih zwan ... mungkin nanti akan dirasai... syukur padanya... moga zwan juga dilindungi dan dirahmati...amin

Mr iz berkata...

cik addah - ye betul tu cik addah... setuju sangat.... memang saya ornag yang sentiasa tersenyum...he he he...terima kasih cik adda moga kehidupan cik addah sentisa ceria....

Mr iz berkata...

zara zaman - terima kak atas sokongan dan semangat yang diberikan selam ini... moga kehidupan akak juga dilimpahi rahmat selalu...

Mr iz berkata...

warna - he he manusia memang berbagai kerenahnya kehidupan kita memang banyak memerlukan kesabaran...terima kasih atas kata kata semangat... moga kehidupan warna sentisa aman serta dilindungi dan dirahmati.... amin

Mr iz berkata...

cekodok - he he tu lah dia cekodok kekadang aku selalu fikir kan macam tu... berat kita ada orang yang lagi berat ujian nya..terima kasih cekodok atas kata mutiara tersebut... terharu... moga cekodok dilindungi dan dirahmati oleh nye.... he he he cekodok memang sedap...he he he

Mr iz berkata...

khai - terima kasih khai... saya juga bertuah dapat mengenali khai dalm dunia bolg ni... moga khai juga dilindungi dan dirahmati dalam kehidupan sehari harian....

Mr iz berkata...

eda - ye betul tu cik eda... mungkin kita tak menyedarnya aje... he he he ... terima kasih atas kata kata semangat tersebut moga kehidupan cik eda sentiasa aman dan bahagia ye...

Mr iz berkata...

cik jat - he he he betul tu cik jat Allah itu maha adil lagi bijak sana semua yang datang darinya adalah atas sebab sebab terbaik untuk kita umat nya... terima kasih cik jat... moga cik jat juga sentiasa bahagia dilindungi dan dirahmati oleh nya ye....

Mr iz berkata...

nasriq - ye nasriq ... betul tu... redha akannya... ada sebab terbaik untuk nya...he he he.... terima kasih nasriq moga kehidupan nasriq sentiasa aman dan bahagian.... amin

Mr iz berkata...

cik azi - he he he ya setuju tu... setaip manusia ada ujian nya yg tersendiri... bersyukur lah dgn apa yang kita ada... terima kasih atas sokonga cik .... moga kehidupan cik sentiasa dipermudah kan...

Mr iz berkata...

zia - terima kasih cik atas sokongan yang diberi... saya bersyukur sangat .... moga kehidupan cik sentiasa dilindungi dirahamati ... olehnya... amin.. jadi lah yang terbaik antara yang terbaik...

Mr iz berkata...

khrlhsym - he he terima kasih itu pun sudah mamdai... moga khrlhsym sentiasa dilindungi dirahmati dan diberikan kegembiraan dalam kehidupan sehari harian....

Mr iz berkata...

tka - tu la dianye ... he he he... manusia tak ada ya perfect ye tak...camana pun saya maafkan dia...he he he... moga dapat memberi pengajaran pada kita ye...he he he... terima kasih juga atas dorongan.... sokongan... moga kehidupan cik tika dirahmati olehnya....amin

Mr iz berkata...

bedah kau kesah - terima kasih ... kehidupan memerlukan kesabaran... terima kasih lagi sekali atas sokongan ... amat dihargai... moga kehidupan anda dilindungi... dirahmati selalu ...amin

ïêmå å¢klê§ berkata...

dugaan Allah untuk umat yang Dia sayangi..
bersabar je erk..

sume orang pun xsempurna..
cuma ketidaksempurnaan 2 berbeza..

Titisan Hujan berkata...

tme ksih Mr Iz...insyallah

nak yang terbaik
buat yang terbaik
untuk yang terbaik

kn?kn?kn?

aisyah ahmad berkata...

Soo.. tacing la AA baca entry Mr.Iz kali ni..

Apa2 pon Mr. Iz..bersyukurlah sebab Mr. Iz ada isteri yang AA rasa cukup sempurna kan..

Bila kita susah..kita kena ingat..ada orang lagi susah dari kita..

Setiap apa yang ALLAH bagi..semua ade hikmah nye..ALLAH yang memberi sakit tu pada kita..DIA jugak yang akan menyembuhkan kita..teruskan berdoa..:)

myzasuki berkata...

wahh ~
mr.iz sgt tabah !
bole jadi idola saya ? ^_^

*saya tak men-men taw :DD

Mr iz berkata...

iema - ye betul tu cik iema kita manusia memang tak sempurna...he he he...terima kasih cik iema moga kehidupan cik iema dilindungi serta di rahmati olehnye...amin..

Mr iz berkata...

zia - sama sama zia... teruskan usaha tu ye....he he he... saya sentiasa menyokong...kan... kan...kan...he he he

Mr iz berkata...

cik aisyah - terima kasih sesangat cik aisyah.. ye cik saya akan sentiasa ingat apa yang cik aisyah pesan...moga cik aisyah juga dilindungi dan dirahmati oleh nya...amin

Mr iz berkata...

myasuki - eh malu lah...he he he...ada orang yang lagi tabah dari saya... saya rasa saya belum layak lg kot...he he he :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...