Khamis, 31 Mac 2011

kisah naga

he he he.... tajuk ganas tu... he he he... kisah naga.. tapi bukan naga berapi atau naga misteri... ni kisah kira naga jugak la... naga laut atau bahasa omputihnya sea dragon.... ni kira nak berkongsi info la pasal naga ni... ataupun bahasa kedai kopi... borak kosong.....mungkin ada diantara kita tak kenal ataupun tak tahu yang sebenarnya naga itu wujud...he he he... naga laut berdaun... haaa tu naga juga pe..he he he... naga yang tak seperti mitos mempunyai api untuk memulakan kebakaran .... kalau ada kes naya wooo...he he he... kat sini adalah sikit info mengenainye... kira ok la menatang ni ..comel gak...... korang layan je la...zasssssssss.....zzuuuussss
naga
daun



       

  
 Adakakah di kacukan keduanya


terjadinya ini... he he he......
  


Naga laut berdaun atau Glauerts Seadragon, Phycodurus eques, ….....merupakan spesis ikan laut dalam keluarga Syngnathidae, yang juga termasuk dalm kumpulan kuda laut. naga laut berdaun adalah satu-satunya anggota dari genus Phycodurus ditemui di sepanjang pesisir selatan dan barat Australia. Mereka sebahagian besar ditemui di sekitar rumpun pasir di perairan hingga 50 meter (164 kaki) dalam, bersembunyi di antara batu dan rumput laut. Nama ini berasal dari penampilan nya yang berupa seperti daun daun di seluruh tubuh. penampilan ini hanya berfungsi sebagai penyamaran diri daripada pemangsa.....Nama naga laut berdaun adalah berasal dari kemiripannya dengan makhluk yang lain.( mitos naga). Naga laut berdaun lebih besar sikit dari kuda laut, sekitar 20-24 cm (8-10 tahun). Bergerak melalui air seperti sepotong rumput laut. Naga laut ini juga boleh menukar warna, kemampuan ini bergantung pada diet naga laut, umur, lokasi, dan tahap stres..... naga pun stress juga woo...he he......... Naga laut berdaun yang anehnya tidak memiliki gigi..makhluk ini mempunyai muncong panjang seperti paip yang digunakan untuk makan.... naga laut berdaun memakan krustasea termasuk plankton dan mysids, termasuk ikan, udang yang kecil …..he he he dan tidak memakan burger atau pizza ye...he he he.......
Naga Laut Berdaun
Naga laut berdaun menggunakan sirip disisi kepalanya untuk renangan, mengarah gerakannya serta menukar arah.. bergerak melalui air seperti sepotong rumput laut. spesis pergerakan nya  yang paling lambat hingga mengambil masa berjam jam untuk ke satu lokasi atau destinasi...slow moving but undercontrol..... Naga laut berdaun betina menghasilkan hingga 250 telur kemudian menyimpan telur tersebut ke ekor jantan melalui paip panjang...Naga laut jantan berdaun mengeram telur dan  melahirkan anaknya... .proses melahirkan anaknya adalah lebih kurang sama dengan saudara sepupu sepapatnya...he he he...kuda laut......dan bukannya kuda kepang ye.....sembilan minggu masa diambil untuk telur mula menetas, bergantung pada keadaan air. Anak naga laut berdaun mengambil masa kira-kira 28 bulan untuk mencapai kematangan seksual..... dan seksi...he he
Tu la dia kisah si naga yang aku nak kisah kan tadi... he he he ....... borak kosong pun dah sampai kepenghujung nya..... dapat la sikit ilmu ... pengetahuan di sebalik dasar.... banyak juga makhluk makhluk yang comel disebalik dasar ni.... he he he.... jadi renuglah ....tenunglah.... fikirkanlah.... sayangilah bumi kita pasal banyak makhluk makhluk comel didalamnya...... he he he he... tata

p/s : Terima kasih pada acik google atas sumber... gambar... he he he....

37 Pengulas Sukan:

Nasriq berkata...

naga daun ni ada "7 bola naga" tak???

Surie berkata...

bgus la bro Ijat ni..lelama dh leh kt ensiklopedia haiwan di dasar laut..btul..gud!

Ooo..rupanye si naga laut ni adik beradik ngn kuda laut..tp telur dia lg byk la..250 tu..kuda laut baru 100..

KUREKURE COMEL berkata...

wahhhh...tak tau lah ada naga kat laut...ehhh...yg ada jenis berdaun ni...


slow motion gile..mcm tuutt..ehh..
takbaik..takbaik...hihihi

khaifaiz berkata...

naga laut ni pinjam paip kat tukang paip ka.. hehehe


Ciptaan tuhan sungguh unik skali

cEmpAkA BirU berkata...

Wahhh,,,

skali pandang , macam daun eh

ïêmå å¢klê§ berkata...

eh baru tau la pasal naga laut ni...
thxs share...
rupa die pun cantik je ad daun2 kat seluruh badan...

TiKa LEh berkata...

wah, lahir tahun naga gak ni..hahha

M a W a D D a H berkata...

pasal naga lak dah....hehehehe

ni amek kat mana info ni? dasat ar sume pasal naga laut, kuda laut yg berkaitan ngan laut sume tahu...respek...

naga darat wujud x? hehe


pasnih pasal ape lak? hehe

myzasuki berkata...

gambar naga yg first tu cam dinasor

persoalan : naga ade bau-bau bacang ngan dinasor tak? ke mereka spesis yg same ? =.=

azi nur berkata...

kelas sains yang mantap!...tapikan lamenyenye nak tunggu seksi....hukhukk

Miss Dill berkata...

suke naga berdaun tu. unik :)

Miss Dill^^

Mr iz berkata...

nasriq - ada 6 je tinggal lagi satu nak complete...he he he

Mr iz berkata...

ssurie - eh mana ada bagus nye..he he he... kira sepupu saudara jauh la menatang ni... ada bau bau kuda gak tu...he he he

Mr iz berkata...

cik mina - he he he tak baik tu... he he he ..tu pun dah yang terbaik untuk dia...he he he

Mr iz berkata...

khai - aku pun ada rasa mcm tu juga ni...he he he

Mr iz berkata...

cempaka biru - he he he kalau dua kali pandang pun macam daun gak kan...he he he

Mr iz berkata...

iema - makhluk paling comel kot...he he he

Mr iz berkata...

tika - alamak saya tahun rama rama la cik...he he he

Mr iz berkata...

addah - ala amik kat kedai ameng pinjam buku dia...he he he.. naga darat ada lagi dahsat dari buaya darat wooo...he he he.... jaga jaga...he hehe

Mr iz berkata...

mysazuki - ye ke ...naga belumkeluar kepak tu...he he... nanti saya try buat edisi siasat... kalau dia orang makan buah bacang mesti ada bau dia....he he he

Mr iz berkata...

cik dill - unik dan comel tu...he he he

Mr iz berkata...

cik azi - jgn lupa homework tu ye...he he he... ye la cik 28 bulan ....lama tu..he he he

Cik Sara Aspalela berkata...

hehee...comel plak gmbar tu...hihih

DaK CoMoT berkata...

naga tu kalau sekali tengok xperasan kata tu naga..hoho dia ada api tak?kalau comot jumpa mesti buat derk ja sebab xmengenali mereka yang seksi dan comel itu...hahahaa

nora berkata...

nak satu
adiah kan ek

ENTRY HOT : Nak Merajuk

Mr iz berkata...

cik sara - he he he memang sah...kecomelannye...he he he

Mr iz berkata...

dak comot - ye la ingatkan daun...he he he... tak da kot..pasal gas habis.. he he he... sama la kita...kalau jumpa buat derk je...he he

Mr iz berkata...

cik nora - ok no poblemo... kene terjun dulu la jawabnye.... he he he

emMJay berkata...

naga ni mmg ujud..aritu ada kuar kt nat geo..huhuhu..

aleen aiden berkata...

ok nak mengaku sblum ih degar ame aga laut pon xpnah.hu3

Mr iz berkata...

emmjay - ye betul tu emmjay...wahh suka layan nat geo gak ke...he he he sama la kita

Mr iz berkata...

aleen - tak pe he he he skarang kan dah tau dan dengar....he he he

Warna Warni Kehidupan berkata...

i LIKE belog nih, banyk memberi info2 berguna..wallla..

zati embong berkata...

jat ingtkan besar,kecik jugaklah rupanya naga daun 2 eh.hihi.

Mr iz berkata...

warna - terima kasih kerana menyokong...he he he

Mr iz berkata...

cik jat - he he he mesti cik jat ingat besar macam dinosor ye...he he he

Cik Sara Aspalela berkata...

hye jom join giveaway sy yg prtma

http://ciksaraspalela.blogspot.com/2011/04/sara-pari-our-1st-giveaway.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...