Ahad, 20 Februari 2011

gambar pokok bonglai

 Pokok bonglai atau nama sainstifiknye Oroxylum indicum.... bentuk pokonye lebih kurang macam pokok kunyit.... tapi bukan pokok  kunyit ye..... pokok bonglai ni... termasuk dalam spesis pokok pokok herba... banyak kegunaan pokok ni... boleh dikatakan dari akar sampai pucuk ada kegunaan nye..... sayang kalau kita tak tanam nye.... orang orang lama banyak menanamnye dihalaman rumah kerana mereka tahu pokok bonglai ni banyak kegunaan nye.... jd marilah kita menanam nye... untuk kegunaan kita juga ye....

p/s : gambar ini diambil dari sumber google....pasal kat depan umah mak aku pokok ni dah kena roket.. tinggal pokok kunyit je.. dgn lengkuas.... yang lain ada lagi....misai kucing..pokok pedu bumi..pokok belimbing..betik...mengkudu...he he...tapi kat rumah mak aku le...mak aku yang rajin tanam pokok pokok ubat ni..... orang lama la katakan ye tak... terima kasih

18 Pengulas Sukan:

KUREKURE COMEL berkata...

bru nak test....mano la nk cari pokok ni...hehehe

myzasuki berkata...

oo.. de function rupenye pokok nih
kt uma tak pena usik pon
hee :DD

Cik Yana berkata...

apa kegunaan dia?

frank berkata...

Dear Webmaster,

I came across your Blog recently. I wanted to ask if you would please consider placing a link to my website called SportsMemorabilia.com?

We have an extensive collection of autographed and unsigned memorabilia for all your favorite athletes and teams.

If you think it would be of use to your visitors, would you please consider adding a link to my website on your page. We are happy to offer you a 10% discount to our Online Store if you do so.

Here is the link you could add:

http://www.sportsmemorabilia.com/ - a one-stop shop for sports memorabilia fans!

Please let me know if you have any questions.

Thanks!

Frank
SportsMemorabilia.com
frank641w@gmail.com

Miss Dill berkata...

oh! ini la bonglai! baru saye tau. time kasih :)


Miss Dill^^

khaifaiz berkata...

sape la yg kurang asam roket pokok tu kt depan umah ang...

pernah jmpe pokok ni, tp tak pernah tau nama dia.. thanks share dpt ilmu dkt sini.. ahaks

Mr iz berkata...

aku pun tak tau...tak dapat di kesan...dgn pokok durian belanda sekali pulak tu....dah la susah mau cari durian belanda ni.... cian mak aku...

nuriz berkata...

tak kenal le pokok ni..huhu mungkin org kedah panggil nama lain kot

ïêmå å¢klê§ berkata...

haaah?? xpernah dgr pun....

LM berkata...

Haha..roket silap mendarat kot.. Pokok kucing galak pun besh juga :)

M a W a D D a H berkata...

first time tahu nama pokok nie...boleh buat ubat ape erk pokok nie...

Mr iz berkata...

macam macam mawaddah...salah satu buat pelangsing badan... nampak slim..he he

kiz berkata...

adeh..hari tu ada kat belakang rumah..tapi aku gatal tangan pergi racun..aku ingatkan pokok apa..rugi aa aku cam ni..

zati embong berkata...

jat fail la bab tanam menanam nih.huhu.

Heidi Shafiq berkata...

kat umah aku de byk tanam pokok herba tp 1 pun x penah aku mkn.. membazir je..

hanisa sabrina berkata...

ooo.tak pernah tahu kewujudan pokok ini.

haha.

SYAFIQAH ALI berkata...

Nak pokok herba..dok mane ..wasapp saya please 0197282769 Syafiqah

SYAFIQAH ALI berkata...

Nak pokok herba..dok mane ..wasapp saya please 0197282769 Syafiqah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...