Rabu, 23 Februari 2011

pokok pedu bumi..

 haaaa......... pokok ni penah nampak tak.... he he ... ni lah dia pokok pedu bumi... nama saintifik dia...emmmm... aku pun tak brapa nak tau le... he he.... pokok ni kat rumah mak aku..dia yang tanam...pokok pedu bumi ni rasa aku tergolong dalam spesis pokok herba juga kot..... antara khasiat dia kata mak aku.... dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan mengurangkan kencing manis..... he he he ....sesapa yang buang air....yg kecik la....  kalau semut berlumba lumba datang bole lah try ni..... cara dia aku rasa paling senang didunia...tak payah nak guna tulang empat kerat pun kot...he he... macam ni je... untuk tekanan darah tinggi ambik sehelai daun pedu bumi ni rendam dalam air panas segelas.... dah sejuk tu minum le ....tetapi harus di ingat ye...bkn ape nak bagi tau air ni rasa pahit ckit...pasal tu nama pokok ni suspen mcm tu ...he he jgn la minum time panas mengelegak lak ye...he he..... amalkan kalau boleh setiap pg ... pastu bole lah g cek tekanan darah...mesti ada perbezaannye.....

lagi satu kegunaannye dapat mengurangkan kencing manis...bukan kencing berdarah ye...he he he..... caranye ambil tiga helai daun ni ....rendam kan kedalam segelas air panas... jgn la panas mengelegak nanti takut meletup pulak gelas tu...agak agak panas je la ye.... hmmmm bila dah sejuk minum lah air tersebut...elok diamalkan selalu pada yang kencing manis nye agak terlampau manis.... lepas tu bole lak cek tgk semut datang tak beramai ramai...he he .... kalu tak ada kira ok la tu.......he he he


P/s : gambar ni diambil dari sumber dibelakang rumah mak aku....he he .... tp apa yang diberitahu pada aku adalah benar..... sebab mak aku mengamalkannye... ok je aku tgk mak aku... darah tinggi tak ada...kencing manis pun tak ada...... aku je..... kencing tak manis tp ada bau je.....he he he he....opppsss telebih sudaaahhhh.....

15 Pengulas Sukan:

khaifaiz berkata...

owh.. begitu rupenye.. boleh buat ujikaji nanti

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha....blh wat lwk lg...pokok ni pun dh tau jantan betina nye...opppsss...hehehe


dh tau kompem pahit....


p/s:pokok utk kurus dh jumpe...hoyeeeyy..hehehe

zia amalin berkata...

ni snap time maghrib ke ape??
hehehe

gigiAriEma berkata...

pahit tak daun tu?
mcm ulam ke?

khairul hisyam berkata...

nice info,

Miss Dill berkata...

selama ni tau nama pokok ni. tapi tak tau rupenye macam mane. thanks mr iz :)


Miss Dill^^

Mr iz berkata...

tak lah zia...snap time ptg ni..... mestilah pahit cik gigi ... pahit tu kan ubat...he he...
mana mari tu ...cik kure kure.... jd slim la lepas ni...he he he

syairahmohdanuar berkata...

pokok pedu ni pahit cam hempedu tak?

Mr iz berkata...

syairah ye... pokok pedu ni kalu dikunyah mcm tu aje memang pahit.... hempedu pun tak leh challange....he he he...

Hafzan Sarah berkata...

ada jugak pokok ni kt tepi umah..tp tak tau plak bole wat ubat.huhu.nice info :)

aiman berkata...

mana mau dapat pokok ni?

Gimi berkata...

Nak minta sikt daun tu, nak kasi nenek ak :P

Mr iz berkata...

aiman kat kg kg banyak kot org tanam...kalau dapat tu minta la anak pokok dia kasi tanam...... gimi...he he bole aje no halll nye... he he

M a W a D D a H berkata...

mr izz ni pecinta tumbuhan herba ea...:) nice

Jannatul Firdaus berkata...

yawww !!
pahit nieyh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...