Sabtu, 26 Februari 2011

Pernah kah kita tahu

Selak selak peti harta karun lg... sambung semalam punya selak da.... semalam kasut... hari ni tuuuu diaaaa... buku,majalah ...aku ni satu jenis orang yang sayang sangat kalau nak di buang bukuke, majalahke...... kira yang bahan berbentuk pembacaan yang ada ilmu serta info la... nah tup tup.. layan  selak punya selak.. tu dia jumpa pulak info info yang agak menarik dan tertarik... yang rasa aku serba sedikt dapat la kita kongsi pengetahuan  sesama kita ye tak... he he... tak nak kongsi pun tak pe layan je la...he he he ...... haa ni dia layan je la.....


- Purata setiap manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam sahaja, sementara hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza beza...
- Hanya satu daripada 20 orang kanak kanak akan dilahirkan pada hari yang diramalkan oleh doktor..     adakah anda salah seorang daripadanya.. he he
- Tahukah anda, diwaktu malam deria penglihatan wanita lebih baik jika dibandingkan daripada golongan lelaki, disebabkan itu wanita lebih mudah mencari lilin jika terputusnya bekalan elektrik di waktu malam.....
- Mengunyah gula gula getah semasa menghiris bawang boleh mengelakkan mata pedih... try tengok..he he
- Terdapat banyak spesis labah labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki mereka untuk dijadikan makanan pada anak anaknya yang baru menetas, tujuannya untuk mengelakkan anak anaknya daripada memakan sesama sendiri... tu dia pengorbanan ibu dan bapa....
- kalau kita sembur racun ke arah semut, serangga itu mesti tumbang sebelah kiri....
- Bhutan : A visual odyssey adalah buku terbesar didunia, ia kini disimpan di perpustakaan awan chicago, amerika syarikat.. buku itu setinggi 1.5meter, lebar 2.13meter dan berat 60 kilogram...
- Di hujung  hujung usianya, pengasas kejururawatan moden, florence nightingale (1820-1910) suka membawa seekor burung hantu di dalam poketnya....
- watak kartun terkenal popeye mempunyai empat anak saudara.. anda tahu nama mereka...he he .. pipeye, peepeye, pupeye, poopeye...
- jika kita ketawa selam 10 hingga 15 minit sehari, kita boleh membakar 50 kalori sehari, jadi  kalau kita ketawa setiap hari selama 10 hingga 15 minit sehari , kita boleh membakar sehingga dua kilogram kalori setahun... he he
- Burung "humming" adalah satu satunya burung yang boleh terbang mengundur....
- Jika seorang lelaki menghentak kaki setiap hari, dia boleh mengurangkan 1/10 kalori didalam badannya..
- Seekor lintah bulan mempunyai empat lubang hidung..
- untuk pengetahuan anda planet neptune masih belum mengelilingi matahari sejak ia ditemui pada tahun 1846, ini kerana ia mengambil masa selama 155 tahun untuk melengkapkan satu pusingan. peristiwa bersejarah ini akan berlaku pada tahun 2011... yaitu tahun ini... ye yeeaaahh..
- Huruf Arab, Urdu dan Hebrew adalah tiga tulisan yang ditulis dari kanan ke kiri....
- Terdapat 70 keping kayu pada biola...


Setakat tu je kot kalau nak di ikutkan banyak lg berbundle bundle... rasa aku cukup dulu setakat ni aje kot... ni pun rasa aku macam dah banyak je....he he he he... korang layan lah... pkir kan lah... banyak gunanye ni.... kira macam pengetahuan am... boleh juga digunakan masa lepak lepak ke...he he he... kat kedai kopi ke.... he he he sumber info ni diambil dari majalah2 lama aku..... mastika tahun 2007 dan dtulis serta ditaip kembali oleh aku... terima kasih mastika.... he he he he

12 Pengulas Sukan:

khaifaiz berkata...

wah bro.. nice share tu.. thumbs up.. hehehe

Cekodok berkata...

ni orang kata perkongsian bijak.. hehe... rajin bro godek2... hahaha

zati embong berkata...

wah menariknya info!jom kita tunggu sama2 neptune mengelilingi matahari !!

erk,ke da lepas?hihi jom tempah roket g neptune iz!

aisyah ahmad berkata...

besungguh aku cari semut sbb nak wat experiment..tapi tak jumpe la pulak..
xpe..nanti aku nak buat jugak...hahahahahahah..kahkahkahkah(gelak besar dengan harapan segala kalori hangus!!)

KUREKURE COMEL berkata...

well..pompuan lg ligan dlm gelap...hehehe....

ijate ni sama mcm apak mina...suke kumpul brg2 lama..ayoooo...slmt dtg ke kelab kumpul brg lama apak mina....hahaha....

Miss Dill berkata...

Mengunyah gula gula getah semasa menghiris bawang boleh mengelakkan mata pedih... try tengok..he he

yang tu memang terbaik la. kalau tak, menangis tak berlagu je bile hiris bawang. kuang3x

Miss Dill^^

Eda berkata...

pembaca setia mastika nih..hehe

~ ナフィルザ ~ berkata...

thanx 4 da info~
kenyang,haha~

zia amalin berkata...

intersting!!! moga ade byk lg info2 yg boleh di sahre
sharing is caring rite???
dan i pun jenis suka simpan brg2 especeli buku.syg nk buang.

LeYaaTiLya berkata...

Wah...
pengetahuan yg meluas..
tp tak masuk akal kot..
yg deria bau gurl lbh tajam pd waktu malam..

Ulasan: nk tahu knp gurl lbh cekap cri lilin pd waktu mlm..
sbb slalu nye bkn k gurl yg slalu menyimpan brg2 dlm umh..
apa2 brg pon gurl lbh teliti tuk menyusun dan menyimpan..
Lelaki hnye tahu membelikn kn je kn..
bab mengemas kn akn di serah pd gurl.
heheheh... itu my opinion

Warna Warni Kehidupan berkata...

wah...good info..nice

M a W a D D a H berkata...

wow...info yg bagus gitu...try la ijate buat dulu info yang mengunyah gula2 getah semasa menghiris bawang untuk elak mata pedih tue...bile success, gtau adah k...hehehe

p/s: nama ijate ditulis sbb bace komen mina...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...