Rabu, 30 Mac 2011

kuda lagi ni.....

        He he he... semalam cerita pasal kuda ari ni pun sama nak cerita sikit pasal info kuda... bukan kuda belang atau kuda padi ... tapi pasal serba sikit mengenai kuda kepang...haaa... ambik kau kan dah keluar kuda kepang...he he he.... pasal kengkawan la ni...he he he... tapi tak pe aku pun tak ada hal nye...no poblemo...lagi aku suka... aku pun sambil sambil tu bole la juga ... tak banyak sikit dapat juga la menambah pengetahuan am aku...he he he.... cari punya cari... selak punya selak... dapat la sikit pasal info kuda kembang.... eh salah la pulok lagi ni..he he he...kuda kepang....  jom kita layan...he he he....
kuda kepang  indonesia
     Kuda kepang adalah sejenis kuda yang begitu jinak.... he he... adalah pulak macam tu..he he he... kuda kepang ialah sejenis tarian berkuda yang berasal dari Jawa, Indonesia. Ia turut dibawa oleh penghijrah-penghijrah ke Tanah Melayu. Kuda kepang asal namanya adalah kuda "anyaman" yang disebut “kepang” dalam Jawa.....kuda anyaman ataupun nama modennya kuda kepang pada asalnya dibentuk seperti seekor kuda tanpa kaki dikepit di celah kelengkang penari dengan menggunakan daun pandan....tetapi kini seiring dengan peredaran masa dan zaman.... kuda kepang ada juga yang diperbuat daripada buluh yang dianyam....papan lapis atau kulit lembu. Kuda kepang juga biasanya berwarna hitam dengan bulu tengkuk berwarna kuning dan ada juga yang diwarnakan dengan warna warna lain untuk menjadi lebih menarik.....dan ada  juga yang membalutnya dengan baldu untuk menambah kecantikkan dan keanggunan pada kuda kepang tersebut...... he he he.... bole ke...he he
   Ada pendapat yang mengaitkan tentang tarian kuda kepang  ini dengan asal usulnya Wali Songo yang hidup diTanah Jawa pada abad ke-15. Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa....Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina Ali...untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah tarian kuda kepang...... ada pendapat lain pula mengaitkan asal usulnya dengan alam kayangan.... Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa ......untuk mencari kawannya yang hilang.......he he he... pendapat korang pulak...he he he he
   Di Negara kita... Malaysia tarian kuda kepang amat digemari oleh penduduk Johor, terutamanya yang berketurunan Jawa.Lazimnya terdapat 10 hingga 15 orang penari bagi setiap kumpulan... Penari kuda kepang biasanya akan mempunyai seorang ketua.....he he he .. bukan chiep sarjan bin sarjan yae...he he he.... Misteri yang menghiasi latar belakang tarian ini memang sukar untuk dirungkai apatah lagi apabila ada yang mendakwa pernah menyaksikan penarinya memakan kaca... menanduk buah kelapa... boleh melakukan gerak geri aneh dan pelik yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman atau normal...... seperti melompat setinggi enam atau tujuh kaki...meniti diatas sebatang buluh.... kayu licin ataupun seutas tali.....juga mengupas kelapa dengan gigi..... bukan dgn jari ye...he he he he
   Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu tempat khusus.Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang. Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah angklong (alat utama), gendang, gong ( berbentuk bulat dan diperbuat dari gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor ( sepert rebana besar), soron kecil (dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang (dibuat dari tembaga,ditengahnya bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian.
kuda kepang malaysia 
Pemilihannya terletak kepada budi bicara kumpulan-kumpulan berkenaan... Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia hendaklah seragam.
       haaaa... tu la serba sedikit info mengenai kuda kepang... bukan kuda belang ataupun kuda padi ye..he he he...kalau nak di ikutkan banyak info mengenai nya... pasal ....he he he.... lenguh jari jemari ku...he he he... dapat kan..he he he....dapat la sikit menambahkan ilmu pengetahuan am kita...he he he.... bole la juga buat modal lepak sambil borak kosong ... he he he...... tu la.... jadinya ... fikirkan lah... tenugkan lah...renungkan lah..... jagalah,, sayangilah tarian tradisional kita.... jangan biarkan hidup anda diselubungi............. misteri kain selimut............ha ha ha.... tata..... 


p/s : gambar kuda kuda kepang yang jinak ini di ambil dari sumber acik google .... terima kasih acik...he he he


22 Pengulas Sukan:

M a W a D D a H berkata...

kuda kepang ea...akhirnya ade gak pasal kuda kepang...hehe...sekurang2nya tmbh la sikit pengetahuan am aku...hehe

aisyah ahmad berkata...

mr. iz..agak2 kalo naik kude kepang..boleh sampai tak ke kedai runcit belakang rumah??;p

Surie berkata...

Finally, ada gak info pasal kuda kembang..ops kuda kepang ni!Thanks for d info..=)

Mmg sy xtau langsung sejarah kuda kepang ni..apatah lagi mencoba nye..tp, cm menarik kan?jom try bro!!hehe~

Tapi cm takut je bila ada yg buat aktivitu yg mcm kena rasuk tu..huhu~

Pendapat saya mngenai asal-usul kuda kepang ni..err..err..no komen!

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha...senak perut...mmg tambah ilmu am...

tp senak..buat lwk yee...hihihi

Mr iz berkata...

addah - he he he... sama la kita...he he

Mr iz berkata...

aisyah - he he he bole sampai tu tp takut golak dek ungko yo...he he he... nape nak kirim salam kat mat bangla pam no 10 tu ke... he he he :)

Mr iz berkata...

cik surie - sama sama cik...he he he.. saya pu ni baru tau gak.... ni pun ada rasa gak macam nak try je kuda kepang ni...bukan kuda kembang yea.. he he he... bab pendapat tu saya pun sama gak..he he he... no komen and ultramen.... he he he

Mr iz berkata...

cik mina - wahh lepas ni perut cik mina berketul kot..he he he...muscle naik woo... excersie... gelak sampai senak ni...he he he

Cekodok berkata...

bro.. kalo naik kuda kepang ni kena ada lesen tak... hehe

tapi bila bersangkutan dengan misteri... jin... takot melibatkan akidah kita... bahaya jugak sebenarnya...

khaifaiz berkata...

haha.. kuda apa yang telurnya terletak di leher..

Nonie berkata...

kude ape berkaki dua???hehe.
kuda kepang~~~

kuda kepang ni mcm kekuda je kan...betul x??

Mr iz berkata...

cekodok - he he he kena tampal p jr kot...he he he... ye betul tu en cekodok.. pasal misteri tu... tapi misteri kain selimut tak pe kot...he he he

Mr iz berkata...

khai - he he he.... ko buat urat tengkok aku bersimpul la khai...he he he.... ye tak ye juga kan...he he he....

Mr iz berkata...

cik nonie - he he he.. pandai pun...pasal tu dia panggil kuda kepang kot...pasal kaki dia dua dgn pasal kekuda...he he he...pasak kekuda tu cepat...he he he... lagkah kena teliti...he he he

Cik Ezy berkata...

nk naek kuda betol..
huhu..
xprnh pon nake kuda..
apatah lg kuda kepang..

DaK CoMoT berkata...

saya kuat!saya makan K.U.D.A...hahaha betol ke org yang main kuda kepang jadi macam xsedarkan diri..terpengaruh dgn cerita pontianak yang maya karen belakon tuh..hehee

Miss Dill berkata...

Mr Iz, btol ke kalau main kude kepang, bleh tak sedar? maksudnye mcm masuk alam lain?

Miss Dill^^

ïêmå å¢klê§ berkata...

ijat tengah wt research pasal kuda ke ape ni??

Mr iz berkata...

cik ezy - he he he.....sama la kita... main game kuda pun tak pernah..he he he... haaa 4 - 5 naikk... he hehe...oppsss

Mr iz berkata...

dak comot - ye cik itu lah misteri yang tak dapat nak di rungkai lagi... tapi tgk gak kot persembahan yg camana... kalau kebudayaan ...he he he... tak kot...

Mr iz berkata...

cik dill - ye cik dill itulah salah satu sebab misterinye tarian kuda kepang ni ....

Mr iz berkata...

cik iema - tak lah cik... sajer nak tau pasal ada geng tanya.. he he he... saya pun pasal nak tau dan nak tambah pengetahuan yang memang saya pun tak tahu pasal kuda kepang ni... semangat mencari pasal info ni...he he he...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...