Isnin, 28 Mac 2011

Kuda oh kuda

              Hari ini aku nak kongsi sikit info pasal kuda kepang... eh eh salah la pulok.. bukan kuda kepang..... tapi kuda laut... he he he... pasal ada member tanya pasal kuda laut ni...he he he.....aku pun demi nak tau apa yang best nye pasal kuda laut ni.. mulalah pencarian pasal kuda laut ni...hmmm... apa yang aku dapat serba sedikit pasal kuda laut ni agak menarik juga ... kuda laut ni pun ada keistimewaan dia...wahhh... korang nak tau jugak ke ... he he he.... ok la ni aku selitkan serba sedikit pasal info mengenai kuda laut ni... bukan kuda kepang ye... he he ... layan je la ...he he he
Kuda laut (Cavalluccio Marino) Terdapat 35 spesis kuda laut di seluruh dunia merupakan spesis yang sangat unik. Ia memiliki baju dari tulang melindungi dari segala jenis bahaya......yang disebut baju zirah atau “baju besi” yang berfungsi sebagai pelindung bahaya. Baju Zirah itu sangat keras seperti batu, bahkan tidak boleh dihancurkan hanya dengan mengunakan tangan.... kira macam baju kebal la ni...he he he
Kuda laut ini termasuk dalam golongan spesis ikan, ia bernafas melalui  insang. saiz mereka tidak lah besar macam kuda belang ataupun  kuda kepang...he he he...... saiz kuda laut adalah kecil ...dari 4 hingga 30 cm.
Meskipun termasuk dalam golongan spesis ikan, cara kuda laut berenang adalah amat berbeza dengan cara ikan berenang....  Kuda laut bergerak dalam air dengan cara mengubah isi udara dalam kantung  renangnya....Jumlah udara di dalam kantung renang telah ditetapkan secara amat teliti. Jika kantung renang ini rosak atau kehilangan sedikit udara, kuda laut tenggelam ke dasar laut. Kuda laut berenang dengan tubuh yang tegak dan mereka dapat hanya menganggukkan kepala ke atas dan ke bawah....  kuda laut juga mempunyai mata yang sangat unik. Ia mampu melihat dua buah benda yang berbeza pada waktu yang sama. Matanya juga dapat bergerak kesemua arah, kuda laut dapat melihat keadaan sekelilingnya dengan mudah. kuda laut ada bermacam warna (merah, kuning, hijau, dan hitam) dan mampu berubah bersesuain dengan keadaan sinar matahari yang menyinari tubuhnya. Walaupun memiliki banyak warna, namun ada juga beberapa spesis kuda laut berwarna sebagai transparent atau pun tidak berwarna yakni dengan kata lain nye warna jernih...he he... sehingga tidak mudah dilihat.Kuda laut terkenal sebagai penyamar yang cekap di dalam air kerana ia mampu bersembunyi di celah-celah rumpair dan batu karang. Ia makan dengan menyedut plankton yang kecil dan larva ikan. Kuda laut biasanya tinggal di sekitar kawasan batu karang dengan menambatkan ekornya pada celah batu karang. Ia hidup meluas di perairan tropika di seluruh lautan di dunia..... yang paling unik kuda laut adalah si jantan yang akan melahirkan anak..... ye ke ...he he he.. 
Kuda laut jantan ini memiliki kantung yang besar di bahagian bawah abdomen (perutnya)... Sebenarnya kuda laut betina telah menempatkan lebih 100 telur ke dalam kantung yang terdapat dalam abdomen kuda laut jantan.Kuda laut jantan kemudian mengeluarkan sperma ke dalam kantung itu untuk persenyawaan telur berkenaan.  Embrio akan membesar di dalam kantung itu dan mendapat makanan daripada pundi-pundi di dalam kuning telur masing-masing.Proses pengeraman akan berlangsung selama dua sehingga enam minggu bergantung kepada spesies kuda laut tersebut dan keadaan air di kawasannya.....
Bila sudah sampai masanya ‘melahirkan’...... kuda laut jantan akan mengepam (melepaskan) keluar bayi kuda laut tersebut. Bayi-bayi kuda laut akan keluar dengan bentuk yang sangat kecil. Selain untuk mengandung, kantong kuda laut jantan juga berfungsi untuk mengawal kadar garam, agar sesuai dengan keadaan air ketika telur menetas.... he he he......
Kehidupan kuda laut ternyata semakin terancam....... Keunikan kuda laut membuat banyak orang ingin menjadikannya koleksi.... dengan itu sayangilah kuda kepang.... eh eh kuda laut la hee..........
haaaa... tu la serba sikit info pasal kuda laut ni... sekecil kecil makhluk ciptaan nya tetap mempunyai kehebatan yang tersendiri... haaa... cuba... renugkanlah ...fikirkanlah..... he he he tata......

Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: “Jadilah”. Lalu jadilah ia. (QS. Al Baqarah, 2: 117)

22 Pengulas Sukan:

khaifaiz berkata...

Comel kuda laut.. Kalau bela dalam aquarium salah ditepi undang-undang tak...

KUREKURE COMEL berkata...

wahhh...byknye info...

kuda laut yg makin dilupai...

baru tau..yg jantan yg ngandung...
perhhh....

Miss Dill berkata...

kuda laut mmg comel! unik! dan yang sewaktu dengannye~

Miss Dill^^

M a W a D D a H berkata...

lame xdgr kisah kuda laut..jarang didedahkan...eh ker aku yg xcari info pasal kuda laut...hehehe...

menarik olah ayat...boleh jadi pengulas sukan yg berjaya...adakah??

Surie berkata...

Thanks sbb share info ni..sblm ni tak penah amek kesah pun pasal kuda kepang..eh, kuda laut ni..hehe~

100 telur?byk gk...

Next entri tulis psl kuda kepang lak ek?hehehe~

zati embong berkata...

yg jernih 2 mmg kita langsung xleh tgk la eh?waa camne agaknya eh

dia boleh gigit x?

kalau sentuh x beracun kan?

hihi,excited plak tetibe.

Cekodok berkata...

geng nti cari sea dragon... hehe cantikkk

Nasriq berkata...

aku pun ada kuda jugak... kuda putih... kuda aku tak mengandung, tapi tuan dia yang mengandung tapi tak beranak2 pun...

Titisan Hujan berkata...

waaa...tahniah2 Mr Iz.sgt efisien!!! terbaik.

nk tmbh satu lagi sal kuda laut yg Mr Iz tertinggal.iaitu kuda laut adalah pasangan yg paling setia. kuda laut jantan dan betina tidak akan bertukar pasangannya sampailah ia mati..

bagus kan???

t zia nk cari pasangan cmni la...ehehehehe (tetibe plak)

Mr iz berkata...

khai - tak cek lak khai.. he he he... tepi tak kot..he he he...ke tengah pun tak kot... he he he

Mr iz berkata...

mina - he he he... serupa la cik mina..he he he...

Mr iz berkata...

cik dil - ye cik dill....... agak agak mcm cik dill tak...he he he

Mr iz berkata...

addah - eh ye ke ...he he he... ada gak hajat nak jd pengulas sukan ...he he he... kalau ada peluang ke bg la tau ye...he he he.... adakah ??? he he he atau pemulas sukan..... eh.. he he he

Mr iz berkata...

cik surie - sama sama thanks juga ye cik... 100 biji memang banyak tu..he he.. mungkin tak semua selamat hidup kot... kuda kepang..emmm..nanti saya cuba ye...

Mr iz berkata...

cik jat - he he he yg jernih tu kena pakai spek itam kot baru nampak..he he.. ala spek mcm jat paki tu.. he he he dia tak gigit kot .. patuk je...he he he.. jat dah jatuh cinta dgn kuda laut ye...he he he

Mr iz berkata...

cekodok - wahh sea dragon macam menarik je tu...he he he... kalau tak dpt dragon food bole ye cekodok...he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he jinak tak kuda putih ko...he he he.. tuan nye mengandung kena buatan orang ke atau buatan sendiri tu...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - ye sama sama lah kita cik... saya pun dapat belajar juga... dan terima kasih juga pasal sesama berkongsi info ye... pasal nak cari tu... ada lg kot yg macam tu... he he he... boleh... moga berjumpa ye...he he

ïêmå å¢klê§ berkata...

kuda ku lari gagah berani...
huhuu..

confius jantan yang mengandung....

ïêmå å¢klê§ berkata...

kuda ku lari gagah berani...
huhuu..

confius jantan yang mengandung....

Mr iz berkata...

iema - ayuh lari... kudaku lari kencang ...terlanggar pokok pinsang... dan aku jatuh terkankang...he he he... alah cik tu la dia keajaiban dan keistimewaan namanye...he he he

Warna Warni Kehidupan berkata...

wah..menarik..comel la kuda laut nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...