Selasa, 22 Mac 2011

pingu

  Poooothh....ppooothh... pinn pinnmmm.......
"pingu sinakal yg cerdik"
  Pingu... korang pernah layan animasi ni tak...he he he... aku dulu syok giler layan cerita ni... cerita tak ada bahasa... he he he... boleh pulak aku layan..he he ..pasal best.... sekarang cerita ni dah tak ada lagi dah... adakah ia sudah pupus ...he he he... bila la nak keluar lagi cerita pingu ni... macam budak budak aku ni...he he he....hari ni tetiba je teringat cerita pingu ni... apasal ntah... tak pe la ..he he he... tak kisah apa pun...layan perasaan diri la tu namanye.... aku bukan nak cerita pepanjang pasal pingu ni.. nanti takut korang tetiba je kepala terhantuk kat meja...he he he ...pasal ngantuk...he he he .... jadinya kat sini.. aku nak kongsi la info serba sedikit pasal pingu... eh bukannn.. pasal penguin... aku rasa penguin ni salah satu makhluk terhebat la... he he he... iye ke... agaknyela.... jom kita layan.....
Penguin....... adalah haiwan yang hidup di kawasan yang suhunya yang sangat sejuk. Jauh dari kehidupan manusia..kadang-kadang kita lupa untuk melihat apa hebatnya tentang penguin.....kenapa penguin.. penguin tidak boleh terbang pun..... siapa kata.... he he he... boleh apa.... penguin mampu terbang masuk dan keluar dari laut.... haa terbang juga tu... tapi dalam air la...he he he.....apa yang menarik tentang penguin ini adalah.... he he he........
Seekor penguin betina bertelur hanya sebijik sahaja....Selepas bertelur, penguin jantan akan mengeramkan telur itu. Penguin jantan bersusah payah berusaha melaksana dan menyempurnakan tugasnya selama 65 hari tanpa bergerak pada suhu dibawah paras beku 30-40 darjah celcius. Apabila anaknya hampir menetas, penguin betina segera akan mencari makanan untuk anaknya itu. Setelah mengeram lebih dua bulan, penguin jantan akan kehilangan sepertiga berat tubuhnya setelah telur menetas, anak penguin akan diletakkan di antara kedua-dua kaki induknya selama satu ke dua bulan. Perlindungan ini amat penting untuk anak penguin kerana ia akan mati sekiranya ia meninggalkan tempat yang hangat ini (diantara kedua dua kaki ) selama beberapa minit sahaja.Dalam melaksanakan tanggungjawab tersebut penguin jantan berkorban untuk tidak makan selama beberapa bulan,berkorban mengetepikan keselesaan demi membentuk dan membesarkan anaknya.... serta melindungi anaknya dari segala bahaya atau ancaman yang mahu memakan anak yang di jaga....Sungguh mengagumkan...kan... bagaimana penguin jantan bertanggungjawab melindungi anaknya sehingga anak itu mampu hidup berdikari......dan juga kerjasama yang diberikan oleh penguin betina untuk mencari makanan untuk anaknya.... perrgh dahsyat pengorbanan sepasang penguin......hmmmm.. dan setahu aku juga penguin hanya berpasangan sekali seumur hidupnya...hmmm... betul ke..he he he... waah pecinta yang setia.....si penguin....
"Poooothh....ppooothh... pinn pinnmmm"
haaa..... tu la dia sedikit info tentang pingu... eh penguin... yang sanggup berkorban demi telur dan anaknya... dahsyat juga makhluk kecilni...makhluk yang dijadikan olehnya... yang tidak mempunyai akal tapi mungkin mempunyai jiwa.... kita manusia makhluk yang lengkap segalanya..... masih juga tidak mempunyai jiwa dan hati....... tak semua ye...he he he... takut nanti kena baling ngan botol lak aku.....jadi kita sebagai makhluk yang package lengkap la kira.... hmmmm haaa apa lagi.... renunglah.... tenunglah... fikirkan lah....... adakah kita sanggup........ tepuk dada, buka minda, tanya hati.... he he he.... tata

47 Pengulas Sukan:

Surie berkata...

Dulu surie layann gak cite pingu ni..pagi2 kan?Syiok pe..hehe~

Pengorbanan sepasang penguin utk mbesarkan ank..bekerjasama plak tu..setia yg paling best!I like la..

Sepanjang pengetahuan sy, haiwan ada akal..cuma akalnye berada di tahap yang paling rendah klau nk dibanding dgn manusia...

Nasriq berkata...

sangat suka tengok karton ni... muahaha... dah tua bangka pun leka tengok karton lagi....

myzasuki berkata...

love pingu !
sanggup bangun pepagi nak tengok cite nih :DD

Pencacai Alim berkata...

bru aku prasan katun ni dh takde..

zati embong berkata...

pingu pingu!haha..kdg2 rasa lawak,even kartun yg just sebut pingu pingu ni da boleh buatkan org2 besar pn ralit kat depan tv.haha

KUREKURE COMEL berkata...

mmg suka gila cerita ni....dpt pulak si mat...blh la join dgn mat ye...
hihihi....


bagus betul pinguin...takde akal tp ada jiwa...perhhh...terbaik ayat tu ijate....

M a W a D D a H berkata...

pingu..pingu..
pingu..pingu...

hakhakhak...dulu layan gak..lucu..hehe..

tu lar bru perasan gak nih xde kt tv...hehe

KHRLHSYM berkata...

dulu2 layan gak. huhu

zara zaman berkata...

suka gak citu pingu nie...

syairahmohdanuar berkata...

pingu memang setia.hoho :p

azi nur berkata...

pingu juge comell!


jarang kite dengar pasangan haiwan bekerjasama kan...


kes-kes buang anak tu manusia tak punya jiwa dan hati...eh betul ke...takut salah cakap pulak kene band..hehe

Mr iz berkata...

surie - ye cik surie ...terima kasih syer ye... pooothhh .. poootthhh..he he he....

Mr iz berkata...

nasriq - he he he.... sama la kita..

Mr iz berkata...

myzasuki - he he he ... kalau dah adab jgn harap dapat tukar siaran lain ... ye tak...he he he

Mr iz berkata...

Alim - he he... rasa lama dah kot... he he he

Mr iz berkata...

cik jat - ye la jat... penceritaan nya bagus walaupun tak berbahasa... even mak saya pun dok layan gak pingu ni...he he he.. bak kata cik jat...he he he ralit...

Mr iz berkata...

cik mina - he he he ... satu kapal ngan mat kot... he he he... bole join tu..he he he... terbaik untuk kita syer sesama kita... he he he

Mr iz berkata...

adah - wah ingatkan ijat sorang yang gile tgk ceta pingu ni...he he he... rupa nya ramai geng..he he he.... piiinnn.. piiiinnnn.....bila la nak ada lg ye adah kan...he he he

Mr iz berkata...

khrlhsym - best woo... he he he ...cerita tanpa bahasa....he he he

Mr iz berkata...

zara - aiik ada geng lg ni....he he he...

Mr iz berkata...

syairah - kita patut mencontohi... he he he... pingu...he he

Mr iz berkata...

syairah - kita patut mencontohi... he he he... pingu...he he

Mr iz berkata...

azi - pingu memang comel...he he he tapi jat heandsome .... he he he...betul cik azi kekadang marah gak pasal kes buang membuang ni... jiwa diaorang dah dijajah kot....hmmmmmm

ïêmå å¢klê§ berkata...

best la cite ni tp best time iema kecik2 la..
sekarang dah besar xlayan...
cite ni ad unsur2 kekeluargaan...
sebab kadang2 pingu ni sayng adik die...

Mr iz berkata...

cik iema - aah kan...he he he... ijat tgk ceta pingu ni dari dia tak ada adik sampai ada... kekadang dia suka buli adik dia....he he he

ADfeez berkata...

suke giler cter pingu nie.. pinn pinnn :P

khaifaiz berkata...

sila fikir2kn dan selamat beramal..

P/S: Kenapa aku pun suka citer Pingu ni.. smpai kekadang lupa nak serapan.. pepagi dah tunggu kt depan televisyen

Warna Warni Kehidupan berkata...

sweet kan...cam comel jek hehe...LIKE cartoon pingu tu..haha

tu lah..tapi pelik kan bila masih ada manusia yang sanggup buang2 anak, pukul, bunuh...

aleen aiden berkata...

dlm byk2 katun alin xsker tengok pingu.hahah

nora berkata...

aku pun suka gak ar cite pinggu ni, kite leh geng ar

ENTRY HOT : Betul ke Tak Betul??

Cekodok berkata...

gua penah gak tgk national geographic... kagum kan.. hehe

kau kesah ke?? berkata...

hebatnya si bapa penguin.

Jannatul Firdaus berkata...

pingu oh pingu ^^
like3

Eda berkata...

haha..pingu..pingu..layan gak kartun ni w/pn tak paham apa yang dia ckp tu..

Mr iz berkata...

adfeez - sama lah kita he he he... pinnn..pinnn

Mr iz berkata...

khai - pasal comel kot..he he he... sampi lupa sarapan tu...he he he

Mr iz berkata...

warna - tu la manusia... lengkap segala...hmmm... he he he.. tp pingu memang comel...he he he

Mr iz berkata...

alin - he he he he tak kenal maka tak cinta tu...he he

Mr iz berkata...

nora - ngam la tu...he he he.. give me five...he he he

Mr iz berkata...

cekodok - tu la dia kan cekodok...he he he.. sama la kita suka rancangan berinformasi.... he he he

Mr iz berkata...

kesah - kita lelaki pun patut jadi hebat gak kan....he he he... marilah sesama kita .... jd hebat ...

Mr iz berkata...

jannatul - pingu menjawab... piinnn pinnn.. yang bermaksud... ye saya...he he he

Mr iz berkata...

eda - rasa antara cerita tak mempunyai bahasa dapat meneroka dunia... he he he

Titisan Hujan berkata...

lorh..dh xde ke cte pingu skg ni??ketinggalan zmn btol la =(
tp sal pengiun ni mmg sgt mnrik..especeli sal seekor bapa pengiun yg bkorban tuk bsarkan anak..

by da way try Mr Iz search sal kuda laut plak.da sumtin yg mnarik jugak bout kuda laut

Mr iz berkata...

zia - betul tu cik... he he h nanti saya cuba ye pasal kuda kepang tu... eh kuda laut...he he

Titisan Hujan berkata...

ehehehe..sal kuda kepang pn ok jgk tu

wink..wink

Mr iz berkata...

titisan hujan - ada masa saya cuba ye...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...