Jumaat, 4 Mac 2011

Tahukah kita...kesinambungan dari pernahkah kita tahu......

Tanya sama pokok... apa pasal goyang ...nanti jawab pokok... angin yang goncang...
he he he ....mesti korang pernah dengar lagu tu kan... aku lagu ni nyanyi masa sekolah tadika je dulu.. lama gila tu ......he he he...kalau sekarang nyanyi mesti dapat masuk AF..ha ha ha ...birsimpul urat tengkok aku ....he he ..... tapi aku bukan nak nyanyi punnn...he he ... eh eh ....betulkah pokok  boleh menjawab mcm tu... mesti lah tak...ye tak...nanti orang cakap aku ada mental problem pulak...he he
teeetaaaapi.....jen je jeeengggg... pernahkah kita tahu atau pun tahukah kita, bahawa pokok juga mempunyai emosi seperti kita....naaaaaahhhh.... ini bermakna pencipta lagu ini memang seorang yang bijak kerana dia pernah tahu....agaknye lah kot....walaupun pokok tu tak boleh berkata tetapi dia tahu....betul ke...he he ... beeetuuulll... Pokok juga mempunyai emosi,pokok yakni tumbuh tumbuhan juga mampu membaca emosi dan fikiran manusia......haa tu.....kat sini aku taip secara ringkas lah ye...kalau nak dikutkan kisah nye panjang bebenar .....korang layan je lah ye.....
- Saintis Amerika Syarikat Cleve Backstar pada tahun 1966 telah menjalankan ujikaji untuk mengukur jumlah air yang disedut oleh akar rerambut mengunakan alat poligraf (pengesan pembohongan) yang boleh mengesan perubahan arus elektrik ( dalam tubuh manusia ) manakala air adalah pengalir elektrik yang baik.Selepas meletakkan  kepada daun sebatang pokok ia mendapati  kesan yang diperolehi sama seperti  membuat ujian keatas manusia "perubahan emosi dapat dilihat berdasarkan perubahan arus elektrik yang dikeluarkan".Disebabkan perasaan ingin tahu, beliau membuat ujian yang seterusnya untuk melihat reaksi emosi yang lebih jelas... sedang beliau berfikir untuk membakar pokok tersebut, tiba tiba jumlah air yang disedut oleh akar dan daunnya naik secara mendadak... kejadian itu mengejutkan beliau kerana dia langsung tidak menyentuh atau mengubah pokok tersebut... Backstar pecaya cadangan untuk membakar telah menakutkan pokok tersebut, ini bermakna tumbuh tumbuhan bukan sekadar mempunyai emosi malah boleh membaca fikiran manusia...
Sebelum Cleve Backstar , Tahun 1900 Saintis Sir jagdish Chandler Bose telah membuat ujian yang hampir serupa, beliau menyatakan bahawa tumbuh tumbuhan sebenarnya mempunyai sistem saraf yang sangat sensitif.........Kajian kajian yang dilakukan oleh Cleve Backstar menyakinkan beliau bahawa tumbuh tumbuhan juga mampu berkomunikasi dengan hidupan hidupan lain, pandangan Backstar ini disokong oleh ramai saintis.
  Di Sussex England pula Syarikat Bognor Regis Electronic...... Salah seorang pekerjanya telah meletakkan wayar elektod pada pokok dan menyanbungkannya kepada alat pembesar suara, mereka mendapati apabila pokok pokok tersebut kekurangan air, ia mengeluarkan bunyi seperti orang menangis......
haa tu dia...lepas ni takut ada pula yang bercakap dgn pokok pulak..he he....meluahkan perasaan yang tersembunyi...atau tekanan......he he he ...jangan terjadi macam tu sudah la ye...he he he... nanti takut orang cakap ... kita ada mental problem pulak..bahaya tu...he he....ini sekadar pengetahuan am saja..bole juga dibuat modal untuk sembang sembang... ye tak.... haaa.. pkirkanlah ...perhatikanlah.....tenung dan renung kan lah..... sayangilah pokok dan tumbuhan kita...he he he... Tanya sama pokok apa pasal goyang.. nanti jawab pokok angin yang goncang.....last nyanyi ni...he he he... terima kasih ye...

25 Pengulas Sukan:

khaifaiz berkata...

Mak aii.. dah tak boleh kencing dibalik pokok dah.. nanti kene sound ngan pokok-pokok tu

Surie berkata...

amboi khai, slalu ek tut tut kt balik pokok?haa...kantoi!!hahahaha!

Pokok pun ciptaan Allah juga..jadi takde apa yang mustahil..itu sume kuasa Allah kan?SubhanaAllah!

KUREKURE COMEL berkata...

owhh..yeke....baru tau...
kalau mina patah patah kan ranting pokok...mesti pokok sedih kan...


arnab ada?sama emosi dgn manusia tak?hehehehe

nora berkata...

aku nk try cakap ngan pokok cili aku ar pasni

ENTRY HOT : Cam Kerang Busuk

KHRLHSYM berkata...

bagus info macamni. :)

zati embong berkata...

wah!pokok ada emosi.lepas ni boleh la jat beremosi dgn pokok2 plak O.o

Cekodok berkata...

bro.. lu try cakap dengan pokok tgk.. hehe.. harap2 berjaya..

semua makhluk Allah ada perasaan...

Eda berkata...

huhu...slalu bercakap dengan pokok cili yg hidup segan mati tak mau tu..agaknye sebab tu kut dia xmo berbuah..stress dgr tuan dia asyik berckp ngan dia..huhu

Mr iz berkata...

khai - he he he... kena tukar port la jawabnye lepas ni...he he he

surie - ye betul... setuju cik..ye tak...he he

cik mina - ye la tu ..cian dia...he he ...

cik nora - wah lepas ni pokok cili tu mesti lebat cilinye... he he

khrlhsym - terima kasih bro.. try lg nanti cari info mcm ni...

cik jat - he he bole kot.. tp jgn bg nampak kat orang lain ye..he he he... pokok bole jadi pendengar yg setia tu...he he he

cekodok - ye betul cekodok semua makhluk ada perasaan... pernah juga cakap ngan pokok manggis ..tup tup... tahun depannye banyak lak buahnye..he he he...

eda - ye la tu kot... lepas ni kena tukar ayat pulak... bg kata semangat, mesti berbuah ...he he he

Tuya berkata...

pernah dengar info ni. suka ambik tau benda2 misteri ni. tp tak salahkan luahkan rasa pada pokok. at least ringan sikit perasaan.nnti nk cubalah..makin layu ke atau makin segar

Mr iz berkata...

cik tuya - he he jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri...he he he ..ye betul tu tak salah... rasa makin berbuah kot...he he he

zia amalin berkata...

menarik!!!
tapi nak tau tak kenapa kadang2 bila kite lalu mana2 jek, tetiba tangan ni gatal duk petik daun ke,bunga ke..n anytin else.

ade terpikir x knp kita boleh petik,tanpa terlintas di hati pon

sebabnya, masa tu pokok telah lalai utk mengingati Allah.tu yg tetiba kita boleh buat cmtu...

(sibOk nk share jugak..ehehehe)

Mr iz berkata...

zia - terima kasih ye share...no poblemo...he he he

zia amalin berkata...

hehehe...yg jns suke ckp nga binatang ni cmne???
dikategori "xsht" ke ea?

Nasriq berkata...

Cam ni aku selalu cakap dengan pokok balak la... besar tu, kalau tebang, mau riban2 duit tu...

Nasriq berkata...

Cam ni aku selalu cakap dengan pokok balak la... besar tu, kalau tebang, mau riban2 duit tu...

yatie's EPISODE berkata...

lepas ni nak bercakap dengan pokok. kan pokok kannn. hikhik

Warna Warni Kehidupan berkata...

pokok umah aku memang subur2 belaka coz aku selalu nyanyikan lagu yang merdu tok doranga huhuhuhu....

ps..lagu itu memang memori la..

Mr iz berkata...

zia - ok kot..sihat sebab bole bercakap lg tu.. tak da masaalah kot...kalau yang dah tak boleh bercakap tu..hmmm.. ada la masaalah tu..he he... cuba la try cakap dgn singa he he he.....

Mr iz berkata...

nasriq - ko ayat je pokok balak tu...he he he... kasi ayat syahdu nye...he he he ...kalau masyuuk jgn lupa aku lak ye...he he he

Mr iz berkata...

cik yati - join sekali..he he... kann....kannn... eh eh betul la kata ko pokok...he he

Mr iz berkata...

warna warni - wahh syer la dgn aku lagu apa yg merdu tu?... he he ...

zia amalin berkata...

wahuahua...singa??
nk kna p zoo melaka nih.rs2 nye singa tu dh lama xbckp nga mnusia
heehhehe

aisyah ahmad berkata...

saya suke cakap dgn pokok derian.."durian ku sayng..cepatlah bebuah..lamo dah sei tak makan ekau.."..;p

Mr iz berkata...

zia - he he he.... ye la saya rasa pun mcm tu gak...he he he.. biasa dia kunyah je kot... he he hehe

aisyah - wah tahun dopan boleh ajak eden makan sokali yo... banyak buah ei tu... he he he ... iyolah kato pokok eh...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...