Rabu, 13 April 2011

Kucing

adakah kerana ia pokok ini mendapat nama
       He he he.... misai kucing.... adalah sejenis tumbuhan herba yang boleh dikatakan mempunyai banyak khasiat... sementara itu... kucing punya misai adalah milik seekor kucing yang banyak membantu dalam panghidupan si kucing....he he he... jadinya di sini dua benda tersebut mempunyai banyak perbezaan nya... he he he.. oleh itu jangan terkeliru antara misai kucing dan kucing punya misai...he he he.... misai kuncing mendapat namanya dari keunikkan bunganya … he he he.. bunga yang mempunyai misai... he he he...dan mengikut kisah dogeng nya pula suatu masa dahulu dua ekor kucing yang agak kelam kabut apabila berlaku pergaduhan... pertengkaran perebutan seekor kucing betina... dalam kekalutan kucing tersebut semasa aksi kejar mengejar... telah melalui pokok ini dan menyebabkan misai salah seekor kucing tersebut tersangkut dan besimpul di pokok bunga ni...he he he... lalu ternampak oleh si manusia dan berkata... “eh tengok kucing tu misai dia tersangkut dekat pokok bunga tu la... bersimpul lagi...” semenjak dari itu pokok bunga itu pun mendapat gelaran nya iaitu pokok misai kucing...he he he he... boleh ke macam tu...huaaa hua huaaaa.......

bunga misai kucing yg sedang kembang
Misai kucing ataupun nama saintifik nye adalah “Orthosiphon Stamineus” adalah sejenis tumbuhan dalam golongan tumbuhan herba... misai kucing banyak terdapat di negara negara asia tengara mungkin kerana faktor cuaca kot....he he he... misai kucing juga terdapat di rumah mak aku... yakni ditanam oleh mak aku... he he he... biasalah orang lama... suka menanam benda benda berkhasiat macam ni... kata mak aku daun pokok ni boleh buat ubat untuk mengurangkan panyakit tekanan darah tinggi... “bila berlaku luka atau berdarah, darah memancut dengan tinggi...eh tangan kau terluka ni amat..... fuiyoo tinggi nye darah kau memancut tu”... he he he.. boleh ke macam tu... he he he he..adalah pulak... penyakit kencing manis …bilamana kita membuang air kecil terlalu banyak semut semut menghurunginye.... he he he... dan bukan untuk penyakit kencing bedarah ye... he he he... caranya nak menggunakan misai kucing ni senang je kata mak aku .. ambik daun dia lepastu jemur kasi kering... bila dah kering... rendam dalam air panas.. lepastu minum....senang kan..... he he he
daun misai kucing yg banyak khasiat
Misai Kucing popular digunakan sebagai teh herba di kebanyakan negara negara di asia tengara mahupun di eropah.......Mengikut kajian saitifik pula misai kucing ini mempunyai banyak khasiat dari segi perubatan... umpamanye.. dapat membuang dan mencuci darah dari toksid yang berlebihan, melawaskan pembuangan air kecil, gout, athritis, reumatik, mencegah pembentukan batu karang, mengurangkan kelesterol,Kandungan saponin dan tanin pada daun itu juga boleh mengubati keputihan..... gangguan haid....... Penyelidikkan juga telah mendapati ianya besifat antiseptik …...banyak kahsiat perubatan kan... he he he... jadi la...jom wusya... cari lepastu kita tanam... dalam pasu pun boleh. ....boleh juga dijadikan tanaman hiasan ....cantik juga... mungkin pasal bunga dia yang unik dan lain sikit kot...he he he.. selamat menanam..... he he he
p/s : Sumber gambar dekat belakang rumah mak aku....yang mana pokok ini ditanam olehnye.... he he he 

27 Pengulas Sukan:

khaifaiz berkata...

owh.. gambar kucing tu pun ambik dekat belakang rumah yer.. ngeh ngeh ngeh..

byk khasiatnya rupanya misai kucing ni..

Nasriq berkata...

ok... lepas ni cari info pasal lidah buaya pulak ek...


lepas tu bunga taik ayam...'

lepas tu... ekor kucing...

lepas tu three...huhu...

aleen aiden berkata...

hahah,serius ke ini kesah dongeng die?ke kamoo yg reka2 nih..hu3

farah berkata...

bagusnya banyak khasiat. tp kalau betul blh minum air rebusan dia.., erk. mesti tak sedap kan! :3

Surie berkata...

Baik, sy akan menyahut cabaran utk menanam kucing..ehh..menanam misai kucing!!hehe~

syazee berkata...

btol..!mmg misai kucing byk khasiat...especially tuk kencing manis!:)

KUREKURE COMEL berkata...

hahaha..blh pulak misai kucing tersangkut dekat situ...
adooiii...hehehe...


byk khasiatnya kan...hihihi

Miss Dill berkata...

misai kucen.meow meow

Mr Iz tanam, pastu kasi kat saye ha..

Miss Dill^^

azi nur berkata...

rase die macam pahit sikit la...orng mengandung tak leh minum....kate nenek..

aisyah ahmad berkata...

ooo...

begitu ye Mr. Iz..

AA tak penah lagi jumpe misai kucing ni...tapi hasiat die tu..tau la sikit2..hehe

hari tu..ade orang offer teh misai kucing..AA tak tegamak nak minum..sebab nye..duk tebayang muke kucing..adeiii...

zati embong berkata...

tangan jat gatal sgt kalau pegang gunting nk gunting misai kucng tau.hmpir2 nk kena pelepok dgn ayah sbb kerja buli kucing.

Mr iz berkata...

khai - he he he...jagan tersalah misai dah la ye...he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he he... line clear... bab three tu ngam ...he he he

Mr iz berkata...

Aleen - he he he kisah dongeng... di reke olh tuan penulis...he he he

Mr iz berkata...

farah - biasalah kalau minum mcm tu memang rasa tak sedap... tp boleh juga dicampurkan sedikit madu tau...he he he

Mr iz berkata...

cik surie - fuhhhh... nasib baik.. kalau tak kucing jd mangsa...he he he...kena tanam wooo...he he he

Mr iz berkata...

sayzee - ye betul tu sayzee.. pasal mak saya dah terai ... tak da pun kencing manis...

Mr iz berkata...

cik mina - he he he he... dogeng nye je tu...he he he...terai la mina... untuk kesihatan tu

Mr iz berkata...

cik dill - ada ni...he he he... nak ke ..kalau nak bagi tau saya ye...he he he

Mr iz berkata...

azi - ye betul tu cik azi.....takut effect kat baby kot...he he he...

Mr iz berkata...

cik AA - he he he bole macam tu pulak cik AA ye...he he he he... kucing mana la misai kena potong ni...he he he

Mr iz berkata...

cik Jat - he he he nakal juga cik jat ni ye... mesti banyak kucing dah jadi mangsa cik jat ni... he he he he

Titisan Hujan berkata...

waa...interesting
pe kta cri sal kucing punya misai.ade sumtin menarik gk tu ^^,

Mr iz berkata...

zia - he he he dia macam sensor untuk kucing dan sebagai alat pengimbang utk kucing ye ke....he he he

Titisan Hujan berkata...

btol2...yg mnrik bg zia ialah bila kucing tu msuk dlm lubang.slagi sisi lubang tidak menyentuh kedua-dua belah misai, slgi tu la kcing akn msuk dlm lubang even bdan dh xmuat.eheheeheh,comel ja

Mr iz berkata...

zia - ye cik zia... pasal saya dulu antara peminat dan pembela si kucing...he he he...terima kasih ye syer pasal kucing punya misai..he he he

Titisan Hujan berkata...

ahaha..comel jek.abg la gtau ms zia kecik2 dlu.sbb zia ni suka giler2 kucem nih.tp minat skg btambah2 plak
kucem + arnab + ikan + kambing
hope t ley bt bisnes..ngeh3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...