Sabtu, 30 April 2011

Pertunangan

 Perjanjian Antara Kedua Belah Pihak

jika kedua pihak telah suka atau bersetuju yakni hubungan antara lelaki dan perempuan … elok lah sekiranya pihak lelaki tersebut menghantar rombongan.... merisik...dan seterusnya meminang pihak perempuan tersebut......sebelum di ijabkabul kan antara mereka.....dengan pertalian ini hubungan antara mereka mungkin lebih afdal....untuk mengelak dari kata kata atau tohmahan dari keadaan sekeliling......... 
 Perjanjian sudah termaktub....merisik dari pihak lelaki telah dipersetujiui.... rundingan kedua belah pihak berjalan dengan baik..maka di ikuti kemudian nya dengan rombongan pertunangan .... akta akta pertunangan telah di persetujui oleh kedua belah pihak... dimana jika kira nya pihak lelaki memutuskan talian pertunangan tersebut tanpa alasan yang munasabah duit belanja hantaran yang telah diberi kepada pihak perempuan akan dikira hangus sementara bagi pihak perempuan pula jika memutuskan talian tersebut tanpa alasan yang munasabah juga,maka dikehendaki kembalikan segala yang telah diberi oleh pihak lelaki dengan serba dua... atau dalam ertikata lain nya double.....haaaa.... tu dia perjanjian antara kedua belah pihak yang bertunang... korang biasa dengar tak... ataupun langsung tak pernah ambik tahu.... ataupun baru nak mengharungi... macam mana … adakah semua tempat cara perjanjian ini sama atau berbeza pada sesetengah tempat... nak juga tau ni.. bukan apa .. aku pasal dah selamat dah..he he he..dah ada anak pun ni......he he … mana lah tau ada diantara kita yang baru nak mengharungi benda benda macam ni... sekurang kurang nya ada lah sikit pedoman kan.... bagi mereka yang baru nak tempuh ...jangan ambil mudah atau sambil lewa perkara tersebut.... banyak la yang aku dah tengok.... biasa la kalau dah disarung cincin pertunangan ni.. kata orang darah manis... banyak lah dugaan nya semasa dalam talian pertunangan ni... dan ada juga yang mengambil jalan mudah dengan memutuskan talian pertunangan tersebut tanpa alasan yang bernas.....
bak kata orang lama lama ...orang melayu kita ni penuh dengan adat.... apabila berjanji mesti ditepati... apabila terputusnya talian tersebut, maka rundingan kedua belah pihak bermula lagi ..kali ini rundingan mengenai perjanjian yang telah termaktub antara mereka semasa rombongan pertunangan datang dahulu...... disini rundingan mungkin berlaku dengan agak panas....yang hendak memutuskan talian tersebut adalah atas kehendak keluarga pihak perempuan tanpa alasan yang munasabah ekoran dari khabar angin yang sampai tanpa menyelidik perkara yang sebenar benarnya terjadi.......

1. Jadinya patukah pihak perempuan terbesebut mengikut perjanjian yang telah dipersetujui dahulu...

2. Patut kah pihak perempuan mengeluarkan kata kata kesat pada pihak lelaki sedangkan perkara tersebut tidak benar

3. Patutkah rombongan pihak perempuan tersebut mengatakan yang pihak lelaki hanya memikirkan wang sahaja walhal semasa perjanjian tersebut kedua belah pihak telah bersetuju.

4. Patutkah pihak perempuan menghantar kembali hantaran yang telah diberi dengan memasukkan segalanya dalam plastik sampah dan menyerah kan segalanya begitu sahaja.

5. Apakah pendapat korang tentang perkara tersebut....

Itu la dia nak menjalin memang seronok..tetapi bila sesuatu terjadi memang pahit.. panas.. huru hara.. marah... bermacam macam lagilah mungkin akan berlaku.. mungkin juga akan wujud perasaan dendam sesama mereka..ketidakpuasan hati.. antara mereka... dan berkemungkina juga akan terjadi perkara perkara yang tak sepatutnya terjadi... sperti sihir... membomoh... mensantau... bermacam macam lagilah...... jadi disini kita sebagai manusia yang mempunyai akal dan fikiran … jangal lah mengambil mudah akan perkara perkara tersebut.... kelak diri sendiri akan merana... kita tak tahu hati orang bila dah berdendam.....jadinya... fikirkanlah... ternungkanlah... renungkanlah..... jangan ambil mudah perkara yang mudah fikirlah banyak kali kalau takut padah....

27 Pengulas Sukan:

aisyah ahmad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aisyah ahmad berkata...

Dari pengalaman AA la kan..
tak dek pulak mase ikat tu..wat kontrak pejanjian kalau putus bebagai..cuma cerita pasal nak kawen jekk..

macam kelakar je kan mr.iz..tujuan betunang tu..kire nak copp la kan untuk nikah...pastu..boleh plak bincang pasal 'kalau putus'..ishh..macam mntak putus jekk..tak patut..tak patut..

tapi..mungkin jugak kalo difikir dari sudut lain...rasional la jugak pejanjian tu kan..ye la..mende ni pon pasal maruah kan..skang kan byk kes..seminggu nak kawen..tuptup..kancell!!malu pulak pihak pompuan kan..

tapi bagi AA...tak perlu kot pejanjian tu..yakin n pecaya pada pasangan tu la pokok pangkalnye..kalo die jodoh kita..ALLAH akan mudahkan semua..kalau tak..kita kena redha..

macam AA...alamak..sedih la pulak...:,(

Titisan Hujan berkata...

hurm...alam pertunangan yg paling getir skali.tu dri pglaman kengkwan la =0

Cik SHiNJU berkata...

As salam...

Wah..kena ganti dabel?
Takleh wat pangai la cenggini..huhuh


btw,dah try tips dr web yg bro bagi tu...sukses..hehehe..mekasih byk2 yer...

azi nur berkata...

sebab tu kene selidik dulu betul2...ha macm ni takleh buat maen nak2 kalau dah anta kad jemputan..kan ke mlu kalau tak jadi...

Nasriq berkata...

Pandai2 la orang tua yang selesaikan...

liyana berkata...

hmm..xda pengalaman..

| gad1s s0ypans | berkata...

heee, time tunang nie yar semut bnyk yg suke.....

c0z 0wner nye berdarah manis.....

ye x.....????

~Nabilah~ berkata...

x de pnglaman lg...tp klau hantaran 2,x pyh la bg blik..ambk jer trus...hahaha

Miss Dill berkata...

selalunye alam pertunangan banyak rintangan eh mr iz?

Miss Dill^^

Mr iz berkata...

AA _ rasa perjanjian ni ikut tempat kot...he he he... betul tu cikAA sekarang ni memang banyak dugaan... he he he... aikkk cik AA sedih kenapa la pulak ni... he he he

Mr iz berkata...

Titisan Hujan - ye betul tu zia... penentu adakah ia memang benar jodoh kita... he he he he

Mr iz berkata...

cik shinju - he he he jangan di buat hal...he he he...jujur sejujurnya..he he he..bole ke.. pasal tips tu no poblemo..bantu membantu sesama kita...he he he

Mr iz berkata...

azi nur - ye betul tu cik azi... takut tak selidik dan mengenali betul betul .. nanti banyak pulak masaalah yang timbul.. jangan main terkam je kan...he he he... betul kata cik azi tu...setuju... hmmmmm.... bila lagi tu...he he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he betul tu... bijak bijak...he he he

Mr iz berkata...

liyana - he he tak pe mungkin akan ditempuh jua ...he he he.... kenali hati dan budi ye... buat keputusan yang terbaik untuk diri...he he he

Mr iz berkata...

gadis soypans - he he he he...bukan semut je..kerengga pun siap datang cari woo...he he he

Mr iz berkata...

nabilah - he he he he... cooming soon la tu...he he he... elok juga tu..tapi tengok la perbincangan nya camana ye tak..kalu ok... no poblemo...he he he

Mr iz berkata...

miss dill - bole jadi juga tu cik dill... penentu adakah ia adalah sebenar nya tertulis untuk kita...he he he...tapi iz dulu ..tak da hal ok je line clear.... he he he....

myzasuki berkata...

haishh ~ susa plak tunang2 nih..kawin terus lahh ..
tapi nnt tak mencabar pulak ?
cmne nih ?

Encik MamaT berkata...

hehe.... mungkin tujuan mereka buat perjanjian tu supaya sesiapa yang nak putus tunang berfikir beberapa kali supaya tidak terburu2....

hehehe... gua pelik.. tunang tu sebenarnya adalah lamaran... tapi sekarng siap hantaran bagai.. mcm2... kos berganda2... mcm nak nikah dah.. siap pelamin... alahai... mcm2.... pembaziran...

Mr iz berkata...

myzasuki - he he he bole tak kisah pun nak buat macam tu.. jajin yang penting nya akad nikah...he he he...terpulang lah pada cara masing masing kan...he he he

Mr iz berkata...

en mamat - ye betul tu en mamat... mungkin buat mereka fikir lima puluh enam lapan kali bila nak memutuskan sesuatu..... tu la pasal en mamat aku pun tgk juga orang bertunang sekarang ni dah macam yang ko cakap tu... he he he.. duit banyak terlebih la tu kot...he he he

zati embong berkata...

xpernah plak dgr cmtu.huhu

mintak jauh la semua 2,sedih kot kalau tunang2 tp xnk pertahankan hubungan 2.

Mr iz berkata...

zati embong - ye betul tu cik jat.. kita kena pertahankan lah hubungan tu kan... kena jadi lebih bijak menanganinya..baru aman dan bahagia...tak gitu cik jat...he he he

KUREKURE COMEL berkata...

itu semua org tua punya peraturan lah...kalau blh nak dicampak kemuka je bila ada perselisihan...


kalau bab bomoh tu bahaya..blh smpai ke mati berdendam...haishhh...

Mr iz berkata...

cik mina - ye betul tu cik mina... orang tua tua yang memainkan peranan disitu kan..... bab bomoh tu memang bahaya.... boleh maut dibuatny... takut wooo... nasib baik dah selamat...he he he...tak gitu cik mina...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...