Ahad, 1 Mei 2011

Rambut Kembang


  kenapa dengan kau ni.... kembang je rambut kau tu...macam tak bersikat.... kata nenek...
entah la nek .... sekarang ni pencemaran banyak la nek... tu yang rambut nampak kembang je tu ....na sikat pun kadang kadang sangkut nek... jawab aku pada nenek....
    kau ni...hai.... hmmm...kalau tak jaga rambut tu nanti cepat beruban... nanti jadi tua sebelum waktu nanti... ha ha... nenek gelak pada aku.....
nenek ni... buat kelakar pulak.. dah macam lirik lagu pulak tu... kata aku pada nenek....
   betul la apa yang nenek cakap ni... tengok nenek.. rambut masih cantik lg walaupun dah tua....
ye la nek ...saya tengok rambut nenek ni nampak cantik,menarik,tertarik..he he ..nampak lembut je ...macam model iklan syampo pulak he he... kata aku pada nenek....
   kau ni ada ada aje.... ada cara caranye nak jaga rambut ... biar nampak lembut dan lambatkan beruban...... kata nenek
nenek bagi la saya petuanya nek...saya pun nak rambut cantik dan lembut juga... ni nampak kembang je rambut saya ni..... kata aku pada nenek....
   ooo... kau nak tau rahsianya ya... meh sini dekat nenek... nenek bagi kau tau...
macam ni caranya :
ambil daun bunga raya lebih kurang sepuluh helai... bersihkan daun tu... setelah bersih, kau ramas dengan dua gelas air sehingga keluar lendir nya, kemudian sapukan pada rambut sehigga ke akarnya, biarkan selama 15minit, kau akan terasa kulit kepala sejuk dan nyaman, setalah itu cucilah dengan air yang bersih...keringkan dengan tuala yang bersih... lakukan seminggu tiga kali...akan nampak hasilnya nanti.....
   haaa... dapat tak caranya... senang kan.... kata nenek
ye la nek senang je cara nya.... jawab aku pada nenek
   haaa....banyak gunanya air daun bunga raya ni...selain nak lembutkan rambut... air ni pun boleh digunakan untuk mengurangkan panas atau pening kepala...air tadi kau jaramkan kat kepala... mesti lega...rasa sejuk je kepala kau.... kata nenek ....
oh ye ke nek... nak cuba la... sekarang juga saya pergi cari daun bunga raya ni nek....
  kau kalau nak ambik dekat rumah orang ke minta izin dulu dengan tuan nya... nanti ...takut lain pulak jadinya... ingat tu... pesan nenek pada aku....
baik lah nek... saya ingat tu....

71 Pengulas Sukan:

Amoi berkata...

REBONDING

sayangku azida berkata...

abg buatkan air bunga raya tu masa da mabuk ngandungkan qayyim...lega rase...pasni wat kan lagi..hehehe...

Mr iz berkata...

amoi - ye betul tu salah satu cara...he he he... kalau ada lebihan budjet...he he he

Mr iz berkata...

azida - he he he.... boleh no poblemo...he he he.... bagitau je... kira siap sudah la ye...he he he

zacky ~786~ berkata...

waaaa petua bgs nie :)

Nasriq berkata...

errr bunga raya? errrr... mana nak cari ni.. silap petik, mau kena kejar dengan DBKL...

Miss Dill berkata...

mane nak cari bunge raye kat kawasan perumahan saye ni. kang kalo cilok kat mane2 taman, kene marah ngan orang dbkl. haha!

Miss Dill^^

Titisan Hujan berkata...

xtau la plak blh cntikkan rmbut..
sbb ms kecik2 mak jaramkan kt kpla jek time dmam.

adwafarahin berkata...

penah try bunga raya tu

rambut lembut sgt!
suke :)

| gad1s s0ypans | berkata...

hehehe.....
tue tandanya kreatif......

0wg skg cyap nk g sal0on pnya nk wat rambut cam tue.....

c(:

republik n9 berkata...

hmm gua inaikan aje rambut gua, komfem hitam lebat berkilat.. lebih2 lagi bila buat pacak2 hehehe

b0nda berkata...

gad1s dtg ajak j0in c0ntest....

http://gad1ss0ypans.blogspot.com/2011/04/c0ntestdikau-yang-utama-b0nda.html?showComment=1304227277569#c6719155206474212933

azi nur berkata...

eh kan lawo cengitu..hehee

Nur Liyana berkata...

wah baru tau kot...heehehhehaahaha
ingtkan bunga raya=bunga hiasan ja

Bella Bell berkata...

wahhh..nice tips...kena cuba ni..hikhikhik :)

zati embong berkata...

menariknya.bunga raya?oh apesal jat boleh tertukar bunga raya dgn bunga kertas O.o

aleen aiden berkata...

yup2,klo demam mak alin salu basuhkn rambut dgn aer daun bunga raya.heh~

ChaCha berkata...

yep..petua yg bagus..hehe...tp kawasan umah xdak bunga raya..jenuh nk p cari...hehe

TiKa LEh berkata...

boleh try ni tp susah pulak nk dptkan bunga raya skrg..mcm dh brkurg..

kau kesah ke?? berkata...

eheh nak cuba!

Farhan Zulhusmi berkata...

petua yang baek...
tapi kena rajin lah kan...
baru boleh dapat hasil yang kita inginkan....

Mr iz berkata...

zacky - apa lagi...he he he...cuba lah zack... he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he... biasala nasriq kl ni semua yang ada dbkl punya...he he he...wusya dulu sebelum petik .. agak agak line clear...he he he... nasib baik umah aku ada taman...he he he

Mr iz berkata...

cik dill - wusya dulu sebelum petik...he he he... kalau mau juga bagi tahu je... he he he ...kat rumah iz ni ada tanam... mana la tau cik dill nak tanam pulak...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - salah satu kelebihan daun bunga raya tu...he he he...

Mr iz berkata...

adwafarahin - saya dulu dulu je pakai..he he he... masa rambut panjang..masa zaman rock kapak...memang lembut jadinya...he he he...sekarang ada gak bila terasa pening kepala...ni lah salah satu cara...he he he

Mr iz berkata...

gadis soypans - orang dulu dulu banyak guna alam semulajadi..kan...orang sekarang banyak gunakan duit...he he he... termasuk dalam belanjawan bulanan...he he he

Mr iz berkata...

republik n9 - he he he he... ok juga inai tu... halal lagi... tak da masaalah pape pun.. bole bawa solat lagi... he he he... bab pacak tu yang maut tu...he he he

Mr iz berkata...

bonda - aikkk ada contest pulak ni...he he he...

Mr iz berkata...

azi nur - he he he kembang menjadi lawa la ..he he... ni kira kembang terhalang...he he he

Mr iz berkata...

nur liyana - salah satu bunga hiasan juga.. dan ada yang dibuat dari plastik juga tau...jangan salah petik sudah la...he he he

Mr iz berkata...

bella bell - cara mudah tanpa menggunakkan modal... cuma ptik rendam dan sapu...he he he... mari cuba beramai ramai...he he he... mesti rambut bella menarik lepas ni.. bole lah cakap kat member... jangan cemburukan rambut ku yang cantik...he he he he

Mr iz berkata...

zati - he he he he cik jat petik apa tu...he he he... camana boleh bertukar tu... ni kira petik sambil wusya takut tertangkap ke apa...he he he.... rupanya salah pokok daaa....he he he...

Mr iz berkata...

aleen - best kan sejuk je kepala kan... iz slalu gak guna macam ni bila kepala pening atau panas... he he he rasa nyaman je.... hilang denyut denyut kat kepala...he he he

Mr iz berkata...

chacha - ala cha... kalau dapat memana ambik tanam dalam pasu kat rumah je... cantik pun cantik dan juga banyak guna nya tu..tak rugi tanam.... he he he

Mr iz berkata...

tika leh - memang sekarang ni payah sikit nak dapat kan tika.... kat nursery pun kekadang tak da... kalau jumpa memana baik tanam ...banyak guna tu... kat kl ni banyak DBKL yang punya...he he he

Mr iz berkata...

kau kesah - baik kau cuba bedah... mesti rambut artis pun cair...he he he

Mr iz berkata...

farhan zulhusmi - ye betul tu ..kena ada usaha baru nampak hasil nya... kira kena amalkan lah ye tak ...kan zul...he he he

Ezay Hadry berkata...

tak pernah lak dengar petua ni..tapi tu ea..orang zaman dulu rajin..orang zaman sekarang cam aku ni pergi beli kedai je ea shampu..haha guna jari pun boleh..

Mr iz berkata...

ezay - tu rugi kalau nak korek petua dari orang orang lama ni kan... he he he... dulu tak macam zaman sekarang ni... sekarang ni semua dah mewah kot... bak kata ezay guna jari pun boleh...he he he... kau buat aku gelak tak habis la ezay

~Nabilah~ berkata...

kena try nie...wakakaka

Surie berkata...

mana lak nk cari bunga raya ni?huhu~
by the way, bagus petua ni..suka!!Thanks for sharing =)

khaifaiz berkata...

Lepas ni tiada masalah rambut bagai singa.. Terima kasih nenek.. (baca mcm iklan syampoo tu yer.. hehehe)

missSenget berkata...

bunga raya banyak depan rumah...


tapi...

malas nk buat..

T__T

Warna Warni Kehidupan berkata...

wah..pas ni nak pi merembatdaun bunga raya kat tepi jalan tuh..sape punya ek..ken amintak ngan majlis perbandaran ke????

Cik SHiNJU berkata...

nak lebih senang gi stim rambut kat salun jek..heheh...mane nak cari daun bunga raya..kalau balik kg boleh la..
org tua2 dulu rambut mmg cantik dan lambat beruban kan...sbb dorg x guna syampu yg byk bahan kimia...

KUREKURE COMEL berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
KUREKURE COMEL berkata...

hehehe...dulu mina pernah buat gak..
mina amik bunga tu terus letak kepala...dgn getah nye skali..
hahaha...

bila kena getah kat kepala...terus jd gatal2..kenapa ek...hihihi

myzasuki berkata...

alaa ~ kt ruma ni tade bunga raya lahh..gune bunga lain bole tak ? hehe

Mr iz berkata...

nabilah - apa lagi ...he he he terai jangan tak terai.... he he he... tanpa modal tu...he he he

Mr iz berkata...

cik surie - he he he.... kat umah saya ada... he he he... cik surie mau ke... bg tau je...he he he... sama sama sharing ye cik surie...he he he

Mr iz berkata...

khai - he he he he... gelak besar aku ni khai...

Mr iz berkata...

miss senget - he he he he memang biasa pun macam tu...cuba la sekali tengok...he he he...

Mr iz berkata...

warna - he he he...tengok kira kanan line clear...he he he ... boleh kot...he he he...

Mr iz berkata...

cik shinju - betul tu orang dulu dulu ni masih rugged lagi tu...rambut steady je ...orang sekarang banya yang muda muda dah pulau...he he he... rambut terhakis...he he he

Mr iz berkata...

cik mina - he he he wah lain pesen ni...baru dengar ni...he he he... getah pekat tu...he he he

Mr iz berkata...

myzasuki - bole daun rambutan pun boleh... tapi untuk rambut .... untuk panas kepala tak berapa nak mujarab...he he he

gigiAriEma berkata...

oooohhhhhh...begitu yee nek.. hahaha..
sgt mudah..nnti gigi try yee nik.. :P

Encik MamaT berkata...

aish... kat mana nak cari ni... kang amik kat rumah orang tak pasai kena plangkong.. haha... nti balik kg nak try tgk.. hehe

khairul berkata...

kejam nya !! .http://gilamodified.blogspot.com/2011/05/kawasan-prai-semalam-dikejutkan-dgn.html

aisyah ahmad berkata...

Mr Iz..bior rambut kembang..tak pe..asal tak berkutu..heheh..

tapi kutu mmg xdek kot..tebuan jekk laa..

Eda berkata...

byk betul petua nenek mr.iz kn...skang ni mn nk cari daun bunga raya ek..huhu

M a W a D D a H berkata...

yeke...baru tau..boleh dicuba nie..petua2 nenek ni memang bagus..:)

Mr iz berkata...

gigi - terai la cik gigi ye..mudahan menjadi...he he he

Mr iz berkata...

en mamat - he he he minta izin dulu... he he he boleh kot... tak pun ambil baka .. tanam..he he he...banyak guna tu...

Mr iz berkata...

khairul - he he he... biasa la dunia...he he he

Mr iz berkata...

aisyah - he he he kembang menjadi ok la cik aisyah ...kalau kembang terhalang tu yang banyak tebuan tu...he hehe

Mr iz berkata...

eda - kat taman kot... majlis perbandaran punya la tapi...he he he... kat rumah iz ni banyak la... mau ke...he he he

Mr iz berkata...

mawaddah - he he he.. nanek bagi mesti baik punya ni...cuba la addah ye...he he he

AyaZuki Is Cullen berkata...

nanti boleh cuba ni ;)

Tanpa Nama berkata...

saya pakai minyak zaitun..lumur kat kepala, lepas tu syampu + conditioner. bab guna daun bunga raya saya tak pernah cuba, cuma sekali masa study, satu rumah kena kelemumur teruk. pakai daun bunga raya + sikir syampu ramas kat kepala, hilang kelemumur tu dekat seminggu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...