Ahad, 22 Mei 2011

Bau kuda...

segan ni....apa ingat kuda tak mandi ke.....he he he he



kenapa masam muka je kau ni..... "kata nenek pada aku...
tak da la nek tadi kena sound dengan member la nek.... "jawab aku pada nenek..
sound apanye sampai masam muka macam ni.... "tanya nenek lagi
bukan nye apa nek... lebih kurang macam dia bagi tau la...tapi ayatnye ganas lah nek..... kata nye badan saya ni bau semacam .... Bau kuda.. Bau Gajah... macam macam ada bau..... padahal saya dah pakai ubat wangi yang sapu kat ketiak tu nek....malu ...segan pun ada juga nek "jawab aku pada nenek..
oooo.. sebab tu la ye... kau ni pun satu... itu semua disebabkan oleh peluh kau tu.... lagi satu peluh bukannye keluar kat ketiak je.. semua tempat pun peluh keluar... sebab tu ada bau kat badan kau... ubat wangi tu kau pakai kat ketiak je ... kat situ je la yang tak berbau nye... ye tak.... "kata nenek pada aku
ye tak ye juga.. kekadang nenek aku ni pandai dan bijak bistari juga.. betul juga kata dia tu...emmm... nek oh nenek...."tanya aku pada nenek                                                                                                      haaaa...apadianye.....ni mesti ada benda yang kau nak dari nenek ni...... "jawab nenek
nenek ni pandai la... he he...nek ada tak petua ...camana nak hilang kan bau kat badan ni.... "tanya aku pada nenek.... 
senang je tu .... kau pakai je minyak wangi....ko sembur je la kat badan kau tu..." kata nenek pada aku
ala nenek ni cara macam tu memang lah boleh .... tapi kadang kadang tak lama lah nek... lagi pun pakai modal tu... ni saya tak masyuuk lagi nek... petua orang dulu dulu tak ada ke nek..." kata aku pada nenek masyuuk .... apa ke benda nye tu yang masyuuk ..."tanya nenek pada aku
masyuuk tu kira gaji la nek.... pulus kurang la nek... he he he"jawab aku pada nenek
oooo gitu rupenye... pelik pelik juga bahasa orang sekarang ni ye... jadi kau nak petua orang dulu dulu la ni... petua camana nak hilangkan bau badan la ye" kata nenek pada aku
a'ah nek... ada ke... boleh tak nek" pinta aku pada nenek
ada..meh sini dekat nenek... nak hilangkan bau badan tu ye.... macam ni caranye kau ambil segenggam daun jambu batu... lima helai daun limau nipis....bersih kan daun-daun tersebut ...setelah itu kau tumbuk lah daun-daun tersebut hingga halus, gosokkan pada badan kau sebelum mandi, biarkan selama beberapa minit setelah itu barulah mandi seperti biasa... Insyaallah bau peluh kat badan tu hilang....
haaa senang kan cuba la dulu petua tu..." kata nenek pada aku...
senang nek ...terima kasih nek... sekarang juga saya pergi cari daun daun tu.... he he.. terima kasih nenek... "ucap aku pada nenek
emmm.. ye lah.... "jawab nenek


P/s: Kuda segan tu acik google punya tu...terima kasih acik kasi pinjam kuda....he he he

43 Pengulas Sukan:

Qila berkata...

bagusla nenek2
orang2 tua berbakat,,haha

adwafarahin berkata...

hebatlah nenek!

Nasriq berkata...

aku nak pinjam nenek kau boleh tak... boleh buat berniaga petua2 tu...

liyana berkata...

best ade nenek yg bleh bg mcm2 petua

azi nur berkata...

ha aku pnh dgr petua ni...memng elok utuk kuda..eh untuk laki2..tett..:))

Siti Aziz berkata...

amal amal... hahahahaha...

dill berkata...

mane nak cari daun tu. ijat poskan kat dill sket

dill.

~Nabilah~ berkata...

bnyk btol petua nek nie ye...hehehe

Titisan Hujan berkata...

bestnye ade nenek cmni

zia dh jd cucu yatim piatu....sob sob sob

TiKa LEh berkata...

terima kasih nenek..:)

M a W a D D a H berkata...

bnyknya petua nenek...simple dan xmenyusahkan...cuma...kena gi cari gak la pokok jambu batu dan limau tue...tpi kena rajin...hehehe

:: hayati :: berkata...

cu,nenek nk bg petua lg bole??

mcm ni, cucu tonyoh2 jer perahan limau nipis kt ketiak cucu tu atau kt seluruh badan cucu selama beberape minit pastu bilas yer cu.....insyaAllh ilang bau ucuk cu

:)

:: hayati :: berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aleen aiden berkata...

laa ingatkan sapu kat ketiak je tadi.hu3

zati embong berkata...

jat rasa kan,kepala kuda 2 tersepit sebenarnya 2.sian dia.sobsob

missSenget berkata...

kene mnuntut ilmu dengan nenek ni..hehehe...

KUREKURE COMEL berkata...

wah...nak cari mana daun tu ek...
agak2 daun limau blh?hehehe...


ala daun utk tomyam tu...kihkihkih..




gurau je...

Mr iz berkata...

qila - orang lama ni memang banyak petua... zaman dia orang tak macam zaman kita.... nenek memang berbakat..pas ni suruh nenek masuk mentor la pulak...he he he

Mr iz berkata...

adwafarahin - nanti bg tau dgn nenek... mesti nenek steady je...he he he

Mr iz berkata...

nasriq - betul ke nenek pun tgh solo tu...he he he... ada brani ke...he he he

Mr iz berkata...

liyana - orang lama ni memang banyak petua.. kena rajin menanya je... zaman dulu tak macam sekarang kan...

Mr iz berkata...

azi nur - aikk macam perli je tu...he he he....

Mr iz berkata...

siti aziz - ye amal...amal.. sambil beramal...jgn lupe .... he he he

Mr iz berkata...

cik dill - nak daun yang mana satu ni cik dill... karang terpos la pulak daun terup jadi kes naya tu...he he he

Mr iz berkata...

nabilah - biasala tu orang lama... otai la katakan..ye tak...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - jangan lah bersedih ye... nenek angkat pun boleh juga... cari la satu...

Mr iz berkata...

tika leh - nanti ijat bagitau kat nenek ye...

Mr iz berkata...

mawaddah - biasalah nenek... hidup dulu susah... banyak lah bendanye untuk diamal untuk kesenangan diri juga... ye la cik addah nenek dah bagi kena lah rijin amalkan...kan

Mr iz berkata...

hayati - ye betul tu nenek hayati... terima kasih nenek hayati.....nenek ada juga bagi tau.. tapi takut ketiak pedih..he he he dan nenek juga ada kata limau nipis ni juga boleh hilangkan kelimumur dan melembutkan rambut... tak gitu nenek hayati...

Mr iz berkata...

aleen aiden - boleh juga kalau nak buat macam tu kot...he he he

Mr iz berkata...

zati - he he he cik jat ni ..he he he kesian kat kuda tu pulak..he he he... yang bau macam kuda ni.. camana ...he he he

Mr iz berkata...

miss senget - kena buat kelab kot untuk nenek nenek semalaysia... boleh kumpulkan nenek nenek dan kita boleh menuntut sama sama ...kan...he he he

Mr iz berkata...

kurekure comel - eh eh cik mina ni.... sudah gaharu cendana pula....bole la pulak buat camtu... he he he... konon konon la konon tu... tak tau konon...he he he

Encik MamaT berkata...

hehehe... senang.. modal pon tak kuar.. hahaha... btol tak.. kena back to nature la... kan...

CikAizA berkata...

hahaah... betul kata nenek tu... lagi satu... kalau nak wangi dari dalam... rajin makan bunga kantann.. actually tu petua org perempuan... nak wangi bahagian sulit... tapi ia boleh bangikan peluh kita gak...

ïêmå å¢klê§ berkata...

memang pengamal petua orng2 dlu betul la...
nak senang beli je jamu mustika ratu...
hihi

Mr iz berkata...

encik mamat - betul tu macam kata encik mamat ...back to nature...he he he

Mr iz berkata...

cik aiza - wah terima kasih cik aiza kongsi sesama ye...he he he

Mr iz berkata...

iema ackles - he he he boleh juga tu kan... mesti cik iema slalu makan ni...he he he.. kalau macam saya lelaki kena cari mustika raja lah ye...he he he

Nur Liyana berkata...

banyak rupanya petua org tua2 nie..
hehe

apa lagi..amik la daun tu!!!hehehe

khaifaiz berkata...

Baiklah nenek.. esok pagi2 sy pegi cari daun2 tu.. terima kasih nenek

Mr iz berkata...

nur liyana - biasalah tu orang lamakan...he he he... meh la sama sama kita...he he he

Mr iz berkata...

khaifaiz - wah khai pun macam dah sayang je kat nenek aku ni...bole bikin jeles ni...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...