Rabu, 25 Mei 2011

Bila Buah berborak.....

Eh hijau........ Eh merah........( Bila buah berborak )... he he he
kau semakin cantik merah... "kata si hijau pada si merah"
betulkah begitu hijau......  "kata merah pada si hijau"
ye la merah kau nampak cantik.... aku juga yang masih begini... bila lah masanya aku nak kelihatan cantik seperti kamu merah .... "kata si hijau pula"
sabar lah hijau akan sampai juga masanya nanti kau akan jadi seperti aku... kelihatan cantik.... "kata simerah"
ye la merah ...tapi aku mencemburui kecantikan kau..... "kata si hijau"
jangan lah kau mencemburui aku hijau ..kerana masa kau akan sampai jua..menjadi cantik seperti ku... "kata simerah"
tapi bilakah masanya wahai si merah.....rasa nya aku dah tak sabar untuk menjadi seperti mu.... "kata si hijau"
jangan khuatir hijau kita hanya perlu bersabar dalam kehidupan kita..itu yang perlu .... banyak lagi rintangan dan halangan sebelum kau menjadi seperti ku hijau... "kata si merah"
apa rintangan nye merah...beritahulah pada ku.... "pinta si hijau"
banyak...sungguh banyak.... ulat ulat ...serangga... cuaca... keadaan sekeliling...itu semua halangan dan rintangan nya hijau.... jika kita tidak kuat dan kukuh..  dalam penghidupan kita ..akan gugurlah kita... tanpa menikmati kehidupan kita yang sebenar.... "kata si merah lagi"
wah begitu banyak dugaan untuk menjadi seperti kau merah..... sungguh bahagia rasanya jika aku dapat mengharungi semua itu dan menjadi seperti kau merah.... "kata si hijau".....
ye... hijau...walaupun kita dari pohon dan ranting yang sama... kita tak seiring menjadi sama..kau nampakkan hijau.... begitulah dengan kehidupan juga hijau... hari ini kau nampak aku cantik...tetapi aku sendiri tidak tahu ...apakah aku mampu bertahan di pohon ini... banyak cabaran nya... entah esok atau lusa..aku kan gugur... aku cuma mampu berserah setelah semua usaha ku untuk kekal di pohon ini aku lakukan hijau.... begitu hebat dugaan dalam kehidupan ini hijau... kau masih muda perjalanan kau masih panjang... dan aku hampir sampai ke penghujungnya hijau...... "kata merah pada hijau"
kenapa merah ...kenapa begitu pula..."kata hijau pada merah".....
itu memang lumrah kehidupan hijau...hari ini kau muda esok akan sampai masa dan ketikanya kau akan jadi seperti ku.... hari ini kau kuat... hari ini kau gagah.... entah esok lusa tiada lagi.... godaan begitu banyak hijau... kadang kadang kita hampir leka dengan keadaan sekeliling dan apa yang kita ada... tapi itu semua hanyalah sementara hijau.... gugur itu pasti.... "kata merah pada hijau"
gugur itu pasti... apakah maksudmu merah... "tanya hijau pada merah"
ye ..hijau... walaupun kita hanya sebagai buah... kita jua akan mati hijau...yakni kita akan gugur menyembah padanya.... tapi hijau biarlah kita gugur dengan memberi isi yang terbaik buatnya...kerana itu lah yang penting selepas kematian kita.... tiada gunanya kita gugur dengan memberi isi yang rosak... berulat atau busuk hijau..... kita dijadikan untuk menyeri kan kehidupan dimuka bumi ini dan memberi  apa yang sewajarnya kepada empunya kita hijau... ingatlah itu semua hijau....jaga lah dirimu hijau, jangan di biarkan godaan sekeliling menghantui kehidupan mu hijau...kelak kau akan rosak dan binasa hijau..... "kata si merah pada si hijau"....
ye merah terima kasih atas segala nasihat dari mu merah..... akan ku jadi buah yang terbaik antara buah buah yang ada bersama pohon kita merah.... "kata si hijau"....

haa itu lah kisah antara buah... jadi nya....tak banyak pun.... adalah sikit... mungkin pengertian yang nak disampaikan oleh si buah dengan si buah yang lagi satu tadi ...kan...tak gitu.... he he he.... jadinya... kita sebagai manusia yang cukup segalanya cubalah.....renungkan...tenungkan dan fikirkanlah ......apa yang sepatutnya ada pada diri kita... kekandang kita mudah leka.. dengan segala yang ada disekeliling kita....tanpa mengerti apa tujuan kita....... tak gitu...he he he....  ta ta...he he he

45 Pengulas Sukan:

Siti Aziz berkata...

yang penting buah nie keturunan ape?? pinang ke??? hi3

Encik MamaT berkata...

ada lagi dialog yang tertinggal... hehee...
"hidup ini kita perlu berbakti kepada orang... andai ada manusia yang memanfaatkan kita.. itu lebih bagus... andai kita jatuh dan gugur begitu saja... semuanya sia-sia..."


hhehehe... banyak pengajaran andai kita mahu berfikir....

missSenget berkata...

aku tunggu dialog..

"ko sebenarnya da tua kan merah? tunggu nk gugur je.."

huuu

zati embong berkata...

hijau ke merah ke just nikmati hidup ini O.o

aleen aiden berkata...

yg hijau masam sikit..merah selalunye lebih manis..tp xsemua org suke buah yg manis..eceh!hi3

Nur Liyana berkata...

haha...tetiba buah berbicara...

hehehe

merah tak semstinya sedap sebab kadgkala merah nie hanya warna je merah tapi isi dia dah rosak :)

Fadzli Amir berkata...

Salam..terkadang hidup kita boleh jugak di metaforakan sebagai buah...tak gitu...

| gad1s s0ypans | berkata...

hebat mr.iz dpt dgr buah berckp.....

c(:


hehe merah ke hijau ke.....
yg penting kita enj0y......
[via drama puteri]

Nasriq berkata...

agak2 tuan rumah yang budiman... sedap dan enak tak buah tu? buah yang 50sen tu... eh... buah hijau tu...

sayangku azida berkata...

yang merah tu abg...hehehe.. selamat hari lahir abg....
yang hijau tu da..sebab dia muda..jadinye byk yg perlu dipelajari ,diperbaiki,dibimbing oleh abg..hihihi...

LALA shaheila berkata...

Taatnya buah kat pencipta, kita ni taktawlah..harap dapat bagi isi yang baik gak :)

republik n9 berkata...

jadi diri sendiri, biar merah jadi merah, hijau jadi hijau, tak perlu merah nak jadi hijau dan hijau jadi merah

dill berkata...

perjalanan masih jauh. belum berpenghujung. ingat Allah selalu.

dill.

Titisan Hujan berkata...

apa pun hidup ni kena kembali kepada Hakiki..dunia ni hnya persinggahan

ntah kn si merah..ntah kan si hijau akan gugur dahulu

azi nur berkata...

wahh tak gitu...

sentap kejap...

pink, merah same tak?? hehe

seriusnye jadilah diri sendiri...tak gitu.

TiKa LEh berkata...

indah khabar dari rupa..hehhe..kesimpulan tu..hahha

Mr iz berkata...

siti aziz - eh eh pandai nye dia...he he he

Mr iz berkata...

Encik mamat - boleh juga tu en mamat..terima ksih ye...he he he...steady la en mamat....

Mr iz berkata...

miss senget - belum lagi tu...besok kot gugur nya... he he he

Mr iz berkata...

zati embong - ye betul tu cik jat warna itu tak penting ...yang penting nimati lah kehidupan ye tak...he he he

Mr iz berkata...

aleen aiden - yang pompuan je kot suka masam masam ni... he he he yang manis tu pasal takut kena kencing manis kot kan...he he he

Mr iz berkata...

nur liyana - boleh jadi jugak begitu kan...he he he....

Mr iz berkata...

Fadzli Amir - ye betul tu fadzli... kehidupan kekadang besangkut paut... he he he

Mr iz berkata...

Gadis soypans - eh mana pulak macam tu... he he he.... jangan terpedaya..he he he... bila cik gadis kata macam tu teringat la pulak ceta mekani...putihka, hitamka ,biruka hijauka... kita kan orang malaysia....he he he

Mr iz berkata...

nasriq - dah naik harga dah wooo... 70sen tu...he he he

Mr iz berkata...

sayangku azida - terima kasih biniku..he he he...sama sama lah kita menuju.....ye..he he he

Mr iz berkata...

lala shaheila - harap harap kita begitu juga kan... banyak pancaroba dalam kehidupan... harap hati kita teguh... dan setia...

Mr iz berkata...

republik n9 - ye betul tu jadilah dan sayangilah diri kita sendiri....he he he

Mr iz berkata...

ci dill - ye betul tu cik dil keteguhan hati serta ketaatan tu haruslah di jaga rapi.... kan

Mr iz berkata...

titisan hujan - ye begitulah yang sepatutnya... kita tiada kuasa menentukan nya... jangan leka dan lupa...

Mr iz berkata...

azi nur - he he he kira macam sepupu kot antara merah dgn pink gitu...he he he... pandai cik azi ni...betul tu jadilah diri sendiri baru best kan...he he he

Mr iz berkata...

tika leh - he he he begitu la kot gamak nye...he he he... hari yang indah itu tak semestinya indah...kan

khaifaiz berkata...

Hidup ini banyak cabarannya.. ble dah merah menunggu masa pula utk gugur.. Jd maknanya menunggu mati la plak.. tak gitu bro.. Jadi manfaatkanlah peluang yang masih diberikan...

Heidi Shafiq berkata...

aku setuju dgn ko.. :)

ïêmå å¢klê§ berkata...

xtau pulak buah pun boleh bg nasihat..
hihi

Mr iz berkata...

khaifaiz - ye betul tu khai... guna lah peluang dan masa itu sebaik dan sebijak bijaknya...

Mr iz berkata...

heidi shafiq - sama la kita..setuju juga tu...he he he

Mr iz berkata...

iema ackles - he he he ...ye ke ... haa ni lah dikatakan ...buah fikiran atau buah pandangan...kan...he he he...buah juga tu... he he he

miss.Addin berkata...

setiap dugaan & halangan harus ditempuh dengan sabar . baru lah boleh berjaya :)

~Nabilah~ berkata...

hijau pown cantik ape..x smstinya wrna merah jer cantik..

dyanie berkata...

terbaik dr ladang =)
merah or hijau sama sj..jgn pndg sblh mata...stiap yg tercipta..punyai kehebatab sndiri =) aww survive

Mr iz berkata...

miss addin - ye betul tu kan .... kesabaran itu prnting.. serta kebijaksaan menilai dan berfikir...

Mr iz berkata...

nabilah - betul tu apa warna pun cantik sebenarya kan... kita melihat kita menilai... he he he

Mr iz berkata...

dyanie - alamak macam lagu anita serawak la dyanie...jangan pandangku sebelah mata...he he he... ye betul kata cik dyanie... masing masing mempunyai kelebihan masing masing ...kan...he he he

KUREKURE COMEL berkata...

betullah...mina suka baca....byk maksud.....




smile...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...