Rabu, 29 Jun 2011

Bicara Kata

         Wah nampak sibuk je tu, sibuk apanya tu.sibuk untuk hidup atau sibuk untuk mati....tetibe je sorang otai sound kat aku.. terkedu juga la dengar ayat macam tu..... biasalah aku ni banyak melepak dengan geng otai otai ni...al maklum lah dah nak jadi sezaman dengan nya... tapi dari dulu lagi masa muda pun aku suka lepak dengan dia orang ni.. seronok...sampaikan orang rumah aku pernah cakap.. “eh abang punya kawan banyak orang tua tua la”... bukan aku tak ada geng orang muda ...adaaaaa... lepak dengan dia orang ni geng otai memang best...pengalaman hidup orang lama ni banyak.. bila time berborak bukan berborak kosong... semuanya kebanyakkan berisi... kira boleh pakai la...... tu yang best lepak dengan geng otai ni.. susah mau dapat wooo kalau tak korek... he he he...asal aku kata korek je ada je yang dah lain macam .... merawang kelain...sengih pulak tu..... 
Sibuk untuk hidup atau Sibuk untuk mati.....
        Dua ayat yang membawa maksud berlainan dari segi pendapat masing masing... betul tak........ he he he he... dalam kehidupan kita manusia memang ada pilihan... Tak gitu...... kalau salah bagitahu dan tunjukkan la ye .... pilihan sama ada betul atau salah....nak atau tak nak dan  kita dijadikan memang berpasangan atau kata lain nya beregu... lelaki regunya perempuan...jantan regunya betina. tapi mungkin ada juga yang memilih songsang.....bahaya tu ..dunia dah nak terbalik...he he he he..... atas regunya bawah.... kiri regunya kanan....sana regunya sini ...tak gitu ....ni serba sedikit lah ye kalau nak ikutkan banyak lagi tu...jadi antara regu itulah pilihan kita....
           Jadinya disini... wahhhh... Ah Tat macam nak bagi ceramah perdana lah pulak ...he he he he... bukan apa sekadar berkongsi mungkin pandangan..... bertajuk kan kata kata yang telah diungkapkan di atas tadi... sibuk untuk hidup atau sibuk untuk mati...... rasa aku lah kebanyakkan dari kita yakni yang bergelar manusia lebih kepada sibuk untuk hidup .... jika kita perhatikan lah sekeliling kita.... kita memang sibuk kan... macam macam yang kita sibuk kan... semuanya lebih pada untuk kehidupan... tak gitu.... sibuk berkerja... sibuk memasak...sibuk mengumpat... sibuk update fasyen... sibuk dengan gaya rambut..sibuk nak kereta besar....sibuk membaca...sibuk menulis... sibuk dengan kesibukkan lalulintas....dan bermacam lagi lah kesibukan yang kita lakukan... kadang kadang ada yang menganggap kita penyibuk pun ada juga tak gitu... tapi semuanya lebih pada kehidupan yakni sibuk untuk hidup...... kan...kan...he he he
           Tetapi pernahkah kita sibuk untuk mati..... wah ayat maut tu...he he he bukan maksud kita membunuh diri... mana lah tau ada yang dengar ayat tu... tau tau terus nak gantung diri...sibuk untuk mati....maksud aku macam kesibukkan untuk bekalan selepas kehidupan kita yakni setelah mati..ataupun ayat sedapnya selepas kematian.....seorang ustat menjemput untuk ke surau bagi mengadakan bacaan yassin beramai ramai tapi jawapan yang di berikan "Insyaallah ustat kalau saya tak sibuk malam ni,saya datang ye" ... kita mampu menghabiskan bacaan begitu banyak buku...majalah.. dalam masa yang singkat tapi pernahkah kita sibuk untuk baca senaskah alQuran dalam masa yang singkat.....cuma satu sahaja naskahnya... pernah kah kita sibuk untuk beramal .... pernahkah kita sibuk untuk solat wajib dan sunat... pernah kah kita sibuk untuk menjaga diri dari benda benda yang dilarang.... " jom malam ni clubbing kat hard rock, ok aku sampai line clear " he he he he ...bak kata orang lama tepuk dada tanya selera.... itulah sebenarnya sibuk untuk mati.....bukan yang clubbing tu ye...he he he
          Jadi nya kat sini pendapat akulah tak salah kalau kita nak sibuk dan menyibuk pun...kan... tapi biarlah seimbang antara keduanya... sibuk untuk hidup dan sibuk untuk mati... baru lah hidup terasa aman dan damai...macam angin sepoi sepoi bahasa...syok gitu....he he he he... kadang kadang aku sendiri pun tak seberapa nak seimbang ...he he he he... peringatan untuk aku juga ni.... tak salah kan kalau nak bercakap dgn diri sendiri...he he he he.... untuk kebaikan ok lah kan...he he he he
         jadi nya marilah kita renung ... tenung... fikirkan sejenak... adakah kita ini memang sibuk... tapi sibuk yang manakah kita sebenarnya..... he he he he...
oklah jumpa lagi ye geng... babai..... Ah tat Mau jalan kutip hutang maa...he he he he

p/s : otai – old timer atau bahasa lain nya orang lam.....

38 Pengulas Sukan:

zati embong berkata...

a ah.padahal Dia yang janjikan sesuatu yg pasti utk kita..

~SaL IjOu~ berkata...

bekawan dgn org yg lebih tua mmg best..nasihat deorang penuh isi, x buang masa sia2~

ChaCha berkata...

btul..abah selalu pesan..mengaji quran jgn lupa..

Encik MamaT berkata...

akhirat jangan lupa.. orang yang bijak adalah orang yagn selalu mengingati mati... dan berusaha menambah amal.. <3

Warna Warni Kehidupan berkata...

sibuk-sibuk kan diri dengan sesuatu yang berfaedah tak pe..jangan menyibuk dan jadi penyibuk tak tentu pasal sudah..

Siti Aziz berkata...

terkena je rasa.. terlalu leka dengan dunia..thanks mr iz..bak kata en.mamat..orang y bijak adalah orang yang selalu ingat mati...

dill berkata...

terima kasih ijat. kite same2 ingat-mengingatkan antara satu sama lain ye

dill.

Titisan Hujan berkata...

da best entry


jadi..
kejarlah akhirat, dunia akan mengikuti.tme kasih mr iz atas peringatan ini

khaifaiz berkata...

tq bro atas nasihat... kejarlah mana yg kekal abadi...

Nasriq berkata...

errr... tadi tak sibuk tapi tetiba jea rasa nak sibukkan diri...

ïêmå å¢klê§ berkata...

sibuk untuk mati..
ayat yang dapat aku belajar hari ni..
thxs bro...

Mr iz berkata...

zati - betul tu cik jat kan... tapi masih ramai yang leka kot... he he he

Mr iz berkata...

sal ijou - he he he betul tu... he he he

Mr iz berkata...

cha cha - bagus abah cha... rajin rajin kan diri ye...he he he

Mr iz berkata...

encik mamat - setuju dengan encik mamat... betul tu...he he he

Mr iz berkata...

warna - betul tu cik warna ...he he he he karang tak pasal - pasal jadi hal sebabnya menyibuk tak tentu pasal...he he he

Mr iz berkata...

siti aziz - oppss tak bermaksud sudah...he he he he...sama sama lah kita kan .... ingat mengingati...he he he

Mr iz berkata...

dill - sama sama cik dil...begitu jua lah hendaknya ye cik dill...

Mr iz berkata...

titisan hujan - sama sama cik titisan hujan... sama sama lah kita ingat mengingati antara kita...

Mr iz berkata...

khaifaiz - sama sama jua khai... betul tu khai yang mana abadi tu elok lah kita kejar....sebelum ia pergi tanpa dapat di gapai...

Mr iz berkata...

nasriq - he he he he oppsss... macam tu la..he he he ..tapi sibuk yang mana satu tu...he he he

Mr iz berkata...

iema ackles - sama sama sis...he he he he... rock sempoi ayat tu..he he he

M a W a D D a H berkata...

nk kwn ngan org tua gak la...mesti bnyk ilmu kan...ni asyik kwn ngan org muda je...:p

kongsi2 la ilmu..:)

missSenget berkata...

takut mati..

sibuk2 supaya x ingat kt mati yg mnakutkan..

rasa mcm xcukup amalan..

err..patut kalo takut mati kejar amalan kan?? hihi..

Surie berkata...

sy pun ske join bersembang dgn makcikz2..byk pengalaman wooo!!best2!!

betul tu, seimbangkan kedua-duanya..InsyaAllah kehidupan kita berjaya dan bahagia di dunia dan akhirat

dwaty berkata...

betul tu... sekarang ni manusia sibuk tuk hidup... sibuk mengumpat, sibuk berkerja... sibuk update blog... eh termasuk juga ker?? hehehe...

btw... suka entri ni... peringatan buat semua...

Eda berkata...

erm...entry yg menarik..sibuk utk ape ek saya selama ni?..huhu

Mr iz berkata...

mawaddah - he he he he berkawan pun biar seimbang carilah kawan yang terbaik buat kita...he he he

Mr iz berkata...

miss senget - betul tu cik senget..he he he he... itulah yang sepatutnya kan...

Mr iz berkata...

surie - he he ...tak lam lagi cik surie pun akan jadi makcik juga gitu...he he he... setuju drngan kata kata cik surie tu...he he he

Mr iz berkata...

dwaty - terima kasih cik dwaty ... sam samalah kita ingat mengingati kan...he he he...

Mr iz berkata...

eda - he he he he.... entah la tu...he he he.... beringat lah ye..he he he

taliff berkata...

Tak salah sibuk untuk kesejahteraan hidup. :P

Mr iz berkata...

ye betul tu ... yang penting kesejahteraan dan kerahmatan dalam kehidupan...

Cik SHiNJU berkata...

Terkesima.......
Sibuk untuk hidup terlalu banyak mengambil masa kita hinggakan terlalu sedikit masa yg tinggal untuk kita menyibukkan diri untuk mati......

Mr iz berkata...

cik shinju - betul tu cik shinju kekadang kita sendiri terlupa atau alpa akibat kesibuukan itu....

cik ungu berkata...

one suggestion :


lepas habis taip, highlite semua n klik button 'Justify'.


Lagi kemas untuk entri panjang.

;)

Mr iz berkata...

he he he he terima kasih cik ungu ye...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...