Jumaat, 1 Julai 2011

Pengajaran Dan Pengalaman

 Jiwa memberontak :
         Dulu aku adalah seorang budak yang suka membuat masaalah....... mungkin rasa jiwa yang bercelaru... jiwa kacau.... mulanya aku banyak membuat masaalah adalah pada masa aku berumur 12 tahun.... dalam darjah enam...kisah nya bermula apabila suatu ketika masa.... tengah bermain basikal BMX....lama giler tu ... era 80 an tu.... apabila aku terdengar dan mengetahui dari mulut makcik makcik yang tengah mengumpat pasal mak dan bapak aku.. yang aku ni cuma anak angkat …. bruuuppppp.... mengelodak jiwa aku ...panas..terbakar... berapi...semua ada... bermula pada situlah jiwa aku mula memberontak.... bersikap kurang ajar...derhaka... macam macam lagi lah.... sampaikan aku bergaduh dengan mak dan bapak aku...walaupun aku ketika itu masih kecil darjah 6 ..... asyik asyik aku mengukitkan perkara yang aku ni anak angkat....aku terasa macam tertipu dalam kehidupan ku.... “mana kau tahu semua ni haaa”... kata mak aku.....” siapa yang kata ni”... kata bapak aku pula... mereka seperti menidakkan nya.... jiwaku memberontak untuk mengetahui perkara yang sebenar...... sambil menanggis.... meraung setelah dipukul dan disebat....huuuu hhhuu hhuuu orang tau masa main basikal... makcik tuuutttt... tengah berborak reramai dia orang ada cakap... orang terdengar..... abah tipu....mak pun sama tipu orang jugak kan.... orang ni cuma anak angkatkan.....bukan anak betul mak dan abah.... huu hhuuu....... mak dan abah aku terdiam tak terkata..... aku melarikan diri ...hilang..... menyorokkan diri..... selama satu hari....... tapi tak jauh pun ….menyorok atas pokok sebelah rumah..... malam itu aku dapat perhatikan...kerisauan mereka.... mencariku... tapi tak terjumpa.... 
tapi tak lama aku lari...budak budak biasalah... perut lapar balik la...... ketika waktu tengah malam.... pintu tak berkunci....aku senyap senyap masuk kerumah... lapar...... selak tudung saji ...emmm lauk sedap....aku pun makan...setelah selesai ...ingat nak lari lagi... rupanya bapak aku tengah rilek tunggu aku habis makan..... jat mari sini duduk abah nak cakap sikit....... bapak aku menerangkan kisah yang sebenarnya pada aku...........aku terdiam tak terkata...

Pertemuan dan perkenalan :
       pada musim cuti seterusnya tanpa memberitahu hendak kemana... mak dan bapa ku mengajak pergi ke satu daerah...... sebuah rumah perkampungan..... aku masih tertanya tanya... dimana kah ini... rasa macam pernah sampai..tapi bilakah ia.... pada malam nya pertentengan mata berlaku.... abah dan mak aku.... jat kalau jat nak tahu inilah bapa dan mak kandung ijat yang sebenarnya.....abah dan mak minta maaf kerana merahsiakan perkara ni selama ini .... mengalir airmata aku.... syahdu.... menangisi kejujuran yang ditunjukkan oleh mereka..... kini aku sudah tahu siapa ibu dan bapa kandung ku...... aku berasa cukup lega jiwaku yang dulu kacau tidak memberontak lagi.... masih teringat pesan arwah atuk saudara ku.... ijat kau ni kira beruntung dekat dunia ni.... cuba ijat tengok orang lain … dia orang semua ada satu mak dan satu bapak.. dan yang lebih malang lagi..langsung tidak ada mak dan bapa... tapi ijat terlalu beruntung sebabnya ijat ada dua mak dan dua bapak tau... kira beruntung sangat sangat tu.... itulah pesanan yang membuat hatiku begitu sejuk..dan mula bersyukur menerima suratan kehidupanku... kekadang aku bangga mempunyai mereka semua.....

       kisah ini saja aku nak kogsikan bersama  mungkin ada pengajaran tak banyak sikitlah buat kita..... pergorbanan orang lain kekadang disalah ertikan oleh kita …. tanpa mengetahui hakikat yang sebenar benarnya..... jangan mudah membuat andaian jika kita tidak menilai dan memperhalusinya.....

     tu lah dia serba sedikit kisah yang mungkin agak kontrovasi... ye ke macam tu...... jadinya di sini dengan kisah ni.. korang renunglah....tenunglah...fikirkanlah..... dalam keburukkan yang kita fikir masih ada kebaikkan dan kemanisan darinya...... he he he he....tata


p/s : Tapi kes pembuangan bayi masih berluasa...kenapa buang... tak diberi jika tak mahu.... ingat lah mungkin ada mereka mereka yang lebih memerlukan nya untuk disayangi dan dikasihi.......

34 Pengulas Sukan:

liyana berkata...

hmm..nice stry..
so kene bersyukuyrlakan..
n fikir dalam2 knp Allah tetapkam cmtu ttpkan cmni

dill berkata...

manusia makin hilang sensitiviti. hanya tahu membangga diri tanpa disedari memakan diri sendiri.

dill.

suha berkata...

tak tau kenapa tapi ada airmatan bergenang masa baca cite ni


ye,awk sgt bertuah (^_^)

ChaCha berkata...

dont jump into conclusion. duduk berbicara itu lebih baik. dengar penerangan :)

Miz Novexx berkata...

menarik.... dan syahdu masa baca entry ni,

p/s : jangan lupa tengok juvana minggu depan >_<

Encik MamaT berkata...

biasa la tu... waktu kecik.... jiwa memberontak.. bukan mak ayah tanak bgtau keadaan sebenar.. mungkin tunggu masa yagn sesuai utk beritahu... walau apa pon setaiap apa yang berlaku ada hikmahnya....

zati embong berkata...

dan,hargailah mereka bila mereka msih ada d dunia ini..

O.o

aleen aiden berkata...

eh2,ini cerita kamoo kah?kisah benar ke ni?hu3

Fadzwan berkata...

kisah hidup tuan blog kah?..klu betul mmg untung la..hehe

TiKa LEh berkata...

btol2..kdg2 bile takde bru kt rasa nak menghargai...

Nasriq berkata...

:)

beruntung la ada 2 pasang mak dan ayah...

Mr iz berkata...

liyana - ye betul tu cik liyana... ada sebab terbaik darinya... terima kasih ye...

Mr iz berkata...

Dill - ye betul tu cik dill kita kekadang mudah sangat terlupa akibat leka...hmmmmm

Mr iz berkata...

suha - bawa rilek cik suha ye...kita yang dapat menikmati dunia ini... semua memang bertuah ... termasuk lah cik suha....

Mr iz berkata...

chacha - ye betul tu cik cha... dan cubalah memperhalusinya...

Mr iz berkata...

miz novexx - terima kasih miz... he he he he.. tentu ... mesti nak jumpa botak pasal ah tat pun nak join daim jadi geng debat...he he he he

Mr iz berkata...

Encik mamat - ye betul tu en mamat.. mungkin juga belum tiba waktunya time tu... dan apa yang berlaku...walaupun pahit tapi masih ada juga kemanisannya... he he he

Mr iz berkata...

zati embong - ye pandai cik jat..sebelum masa itu terhenti kan.... dan juga orang disekeliling kita... juga yang disebelah kita gitu...he he he he

Mr iz berkata...

aleen aiden - ye betul tu cik aleen bercerita untuk berkongsi apa yang terbaik disitu... tiada yang benar melainkan benar benar belaka...

Mr iz berkata...

fadzwan - ye wan kisah saya tu... memang terasa beruntung sangat.. dan kita semua sebenarnya memang beruntung....

Mr iz berkata...

tika leh - betul tu ...rasa macam dah menjadi kebiasaan pulak bila ada buat dek je bila dah tiada baru terasa ..baru nak menghargai nya kan...

Mr iz berkata...

nasriq - begitulah rasanya ...he he he he... terima ksih nasriq... tak lama lagi ko pun beruntung juga gitu...he he he

ïêmå å¢klê§ berkata...

biasa la manusia, bila dah dapat senang nak buang, xreti nak bersyukur...

nasib baek mr iz sentiasa berfikiran positif...

Titisan Hujan berkata...

cm zia kecik2 dlu nie...

tu lah kt sering salah sangka.merenung seketika..hmmm

Mr iz berkata...

iema ackles - he he he he tu la pasal bila syok tak ingat... lepas tu menggelupur yang tak bersalah menjadi mangsa... he he he he ....

Mr iz berkata...

titisan hujan - he he he sama lah kita...he he he betul tu cik zia kan kita sering salah sangka pasal banyak orasangka...kan... he he he... merenung ke atau termenung tu...he he he

gigiAriEma berkata...

sentiasa brsyukur dgn apa yg dibri. :)


gigit tetap gigit...
hahaha

Siti Aziz berkata...

alhamdulillah.. untung mr.iz.. ^_^V.. tapi betul la.. orang lain normal ada mak ayah je.. mr.iz double semuanya..

Mr iz berkata...

gigiAriEma - ye betul tu cik gigi ... tak kira apa pun bersyukur itu penting dalam kehidupan... kan... gigit tetap gigit ..he he he tapi gigi jangan lupa gosok dulu...he he he

Mr iz berkata...

Siti Aziz - he he he yang penting kesyukuran, kita semua kat dunia ni pun memang beruntung sangat kan.. tak kira siapa pun kita makhluk yang bertuah dan beruntung... he he he... wah kena dengar album search dgn wing ni... double truoble...he he he

Cik SHiNJU berkata...

Bab menyuruk kat atas pokok tepi umah tu kita sama jek.hahaha...adeh la.. tetiba tingat kenangan zaman budak2..
Syoknye Mr Iz ade ramai mak n ayah, plus mertua..bertuah... :)

missSenget berkata...

hahahaa..

part nak lari semula tu macam kelakar..

isk..dah laa lari kt pokok sebelah rumah je..

aish..

nasib baik nakal masa kecik2 je kannn.. :)

Mr iz berkata...

cik shiju - he he he pun pernah juga begitu ye cik shinju... he he he kira sekarang kalau campur tolak ada 6 la semuanya termasuk mertua sekali.....he he he

Mr iz berkata...

miss senget - he he he he biasa lah tu kan ... bebudak.. lari pun sebelah je...he he he... dah tua ni pun nakal juga lagi gitu...he he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...