Sabtu, 18 Jun 2011

Hari Hari

hari hari .... he he he he bukan kedai hari hari jual pakaian tu ye... he he he... ni adalah sikit info pasal hari hari yang ada dalam seminggu... mungkin ada banyak lagi info pasal hari ni... tapi kat sini adalah serba sedikit pasal nya... mungkin juga boleh kita kongsi sama sama kan... berkat lagi gitu...he he he...  jadi korang layan lah ... boleh lak juga merenung atau termenung sambil mengaktif kan sel sel dalam kepala... he he he... untuk meningkatkan kesihatan juga ...mana tau tiba tiba jadi cargasss... tak gitu...he he he.....  

acik google punya ni... pinjam kejap acik ye...he he he
   
Dalam kalender hijriyah , nama hari-hari yang tujuh itu ialah :
Ahad ertinya Satu
Isnin ertinya Dua
Selasa ertinya Tiga
Rabu ertinya Empat
Khamis ertinya Lima
Jumu”ah ertinya Berhimpun
Sabtu ertinya Memotong.
Di kalangan bangsa arab kuno nama hari yang tujuh itu lebih terkenal dengan Awwal , Ahwanu , Jabbar , Dabbar , Mu’annas , U’rubah dan Syiar.
Adapun peristiwa yang berlaku pada hari yang tujuh itu adalah seperti berikut :

AHAD :
Allah menjadikan alam .
Allah menjadikan bintang-bintang.
Allah menjadikan api neraka
Allah menjadikan bumi yang tujuh
Allah menjadikan lautan yang tujuh
Allah menjadikan anggota manusia yang tujuh
Allah menjadikan hari yang tujuh

ISNIN :
Nabi Idris dinaikkan Allah ke langit
Nabi Musa mengunjungi bukit Tursina
Bukti ke esaan Allah diturunkan
Junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan
Wahyu pertama di turunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w
Rasulullah s.a.w wafat

SELASA :
Nabi Yahya dibunuh
Nabi Zakaria dibunuh
Tukang-tukang sihir firaun ditewaskan
Asiah isteri firaun dibunuh
Lembu kaum Bani Israel dibunuh
Habil dibunuh oleh Qabil

RABU :
Qarun hancur binasa
Firaun dan tenteranya hancur binasa
Raja Namrud ditewaskan oleh nyamuk
Umat Nabi Salleh dihancurkan dengan teriakkan keras Malaikat Jibril
Syadad Bin Ad musnah
Umat Nabi Hud dihancurkan Allah dengan angin taufan

KHAMIS :
Nabi Ibrahim memasuki kerajaan Mesir
Saudara- Saudara Nabi Yusuf menemuinya
Bumyamin mengunjungi Nabi Yusuf di Mesir
Nabi Yaacub bertemu dengan anaknya nabi Yusuf di Mesir
Nabi Musa memasuki Mesir
Nabi Muhammad memasuki Mekah

JUMAAT :
Nabi Adam berkahwin dengan Hawa
Nabi Yusuf berkahwin dengan Zulaikha
Nabi Musa berkahwin dengan Siti Safurah anak Nabi Syuib
Nabi Sulaiman berkahwin dengan Siti Balqis
Rasullah berkahwin dengan Siti Khadijah dan juga Aisyah
Ali Bin Abu Talib berkahwin dengan fatimah

SABTU :
Nabu Nuh diperolok oleh kaumnya
Nabi Salleh ditipu oleh kaumnya
Nabi Yusuf ditipu ole saudaranya
Nabi Musa ditindas oleh firaun
Nabi Isa diperdayakan oleh kaum Yahudi
Nabi Muhammad s.a.w. menjadi pengerusi di sidang Darul Nadwah.

Di antara hari yang tujuh , Hari Jumaat lah yang banyak mengandungi kelebihan dan keutamaan yang merupakan “ PENGHULU SEGALA HARI “


38 Pengulas Sukan:

Haru Biru berkata...

good info... hehe.... wahid isnain ... ehehe..

dill berkata...

dill lahir hari kamis :)

tetibe.

dill.

adwafarahin berkata...

kbykkan info nie bru tau..tengs yep share!

~SaL IjOu~ berkata...

Salam kenal.info sgt bermanfaat ni..=)

ïêmå å¢klê§ berkata...

nak kawen ari jumaat la nanti...
dapat berkat sikit..
hihi

azi nur berkata...

mintak ijin copy..hihi

sy lahir jumaat...jadi saye akan kahwin dengan siape?? huhuhuu

Nasriq berkata...

ada lagi satu hari yang kau lupa... kedai hari2...

JARI YANG TERBARAI berkata...

hari hari mau hehehehe...

Fyqa berkata...

jumaat indah ^^

Titisan Hujan berkata...

info yg mnrik...

da lma xdgr nm bunyamin.

TiKa LEh berkata...

thank you..bnda baru..

Mr iz berkata...

haru biru - he he he he thanks bro..

Mr iz berkata...

dill - he he he apa yang tetiba tu...

Mr iz berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mr iz berkata...

adwafarahin - sama sama cik adwa..he he he

Mr iz berkata...

sal ijou - terima kasih sal ye...he he he

Mr iz berkata...

iema ackles - ye elok tu cik ieama ... yang penting nikah nya... kawin tu...he he he... malam la.. berkat tu...he he he

Mr iz berkata...

azi nur - wah bagus tu.. kawin dengan sapa...he he he he... entah la..he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he he... lupa la..lupa nak singgah...he he he

Mr iz berkata...

jari yang terabai - he he he he.. nak nak kalau musim hujan..he he he...haissshhh...

Mr iz berkata...

fyqa - raja hari tu... penghulu mesti indah dan cantik...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - terima kasih cik ye...he he he

Mr iz berkata...

tika leh - sama sama tika...samalah kita pun...he he he

liyana berkata...

nice entry=)

M a W a D D a H berkata...

bagusnya dapat tahu info tentang hari hari nie...:)

kena pilih hari jumaat lar kalu nak kawen...hehe

ini aku? berkata...

oo kebanyakannya aku tak tau..

ghost writer berkata...

setiap hari ada kisah dan sejarahnya.

hari ini dalam sejarah.

ChaCha berkata...

ah tat, bagus infonya.yang tak tau jadi tau, yang tak igt jadi ingat balik.. :)

Mr iz berkata...

liyana - thanks liyana ye...

Mr iz berkata...

mawaddah - lebih berkat tu hari jumaat.. nikah jumaat sanding ahad..he he he

Mr iz berkata...

ini aku - he he he...tak pe dah tau kan..he he he..serba sikit je tu...he he he

Mr iz berkata...

ghost writer - teringat la pulak aku segmen hari ini dalam sejarah kat rtm dah tak ada lagi dah...dulu selalu juga ikut segmen tu...he he he

Mr iz berkata...

chacha - terima ksih cha ye...kongsi semama lah kita ye..he he he

Siti Aziz berkata...

pastikan kawin kena hari jumaat... ^_^V

Cik SHiNJU berkata...

Nak kawen hari jumaat..
amik berkat..hehehe...

Mr iz berkata...

siti aziz - he he he he wah ni banyak yang asyik ingat nak kawin je ni...he he he he...cepat cepat la ye dan pastikan hari bersejarah itu adalah hari jumaat...he he he

Mr iz berkata...

cik shinju - he he he he memang berkat sesangat tu... pastikan ye.. hari itu adalah hari jumaat...he he he

zati embong berkata...

kawin hari jumaat eh?hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...