Jumaat, 8 Julai 2011

Meleleh... Sedap

 "Epal ...Apple"
Memang banyak khasiat semulajadi pada buah epal... macam macam... antara buah yang terbaik untuk dimakan.... antara khasiat khasiat yang ada pada buah epal ni..
Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena dan fitokimia.Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.
Fitokimia yang dijumpai dalam buah epal bukan sahaja membantu menghalang salur darah  daripada tersumbat (penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang sel kanser daripada merebak ke seluruh badan.
Epal mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawal berat badan,Serat dapat melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat memberikan kita tenaga.
Itu la antara sikit khasiat epal yang kita ketahui atau tak mengetahui tentang nya.... tapi penah kah korang layan buah ni dengan cara yang lain.. he he he he.... pelik ayat tu... saja buat suspen je tu....


haa tu dia... gulai epal terbaik dari mak aku... first time juga la rasa ni.. walaupun mak aku dah banyak kali memasak nya... tu la di mak aku selain makan begitu sahaja..boleh la pulak di buat gulai.. gulai epal hijau... sedap tu ... terbaik dari ladang... digulaikan bersama ikan merah... kira hari ni makan epal sesaja... makan nasi bersama gulai epal..pencuci mulut pun buah epal ... diminum bersama jus epal... he he he.....


 jadi pada kengkawan yang mana tak pernah try tu... cubalah sekali masak gulai.. test tengok adakah menarik tertarik...atau terliur..... tambah..tambah lah lagi nasi tu...he he he he.... mak aku ni memang jenis suka bereksperiment dengan masakkan dari dulu lagi... macam macam juga lah makanan yang pelik pelik dia masak... memang terbaik... bila aku tanya ... susah ke masak ni mak... dia jawab... "senang je bukan susah pun main campak campak je"...he he he he..... eh betul ke macam tu... ... jadinya apa tunggu lagi... cuba cuba..lah... mana tau..... lemak berkrim ...he he he he

30 Pengulas Sukan:

missSenget berkata...

waaaa...1st time tahu...!!


nice jugak kannnn....

Nasriq berkata...

gulai epal? apa kata lepas ni suruh mak masak gulai ciku lak...

aleen aiden berkata...

epal buat gulai lemak ke?woah....baru 1st taim tengok.rase xpnah lagi.hu3

~SaL IjOu~ berkata...

kretip..kretip..boley dicuba ni~ ;)

Encik MamaT berkata...

perghhhh.. mcm mana rasanya bro.. hehehe.. 1st time tau ni.... bro. menu gua hari ni... yogurt epal.. hehehe

Titisan Hujan berkata...

nk resepi!!

fest time ni tau.cm sedap ja.msti ade rs masam2 gtu.epal hijau kan

wawanubulan berkata...

my grandmom pernah buat gulai jambu keling tu.. haha... tp tak pernah rase pun sebab macam pelik...

zati embong berkata...

xpernah lg tgk gulai buah epal ni.hihi.

dill berkata...

tapi, dill tak suke epal. cane eh

dill.

khaifaiz berkata...

bro... ko buat perut aku berkeroncong untuk ana ni

syahira ariff berkata...

hahaha
hebat giler mak kau
berkhasiat betul
epal gulai-first time aku tgk
heeeeeeeeee

ChaCha berkata...

boleh cuba ni.hehe

Siti Aziz berkata...

boleh cuba nie..ha3

Mr iz berkata...

miss senget - he he he... cubalah mesti nak lagi nye...he he he

Mr iz berkata...

nasriq - he he he... cari tengok mesti ada yang bikin nye... ok juga cadangan tu nanti aku cuba sarankan...he he he

Mr iz berkata...

aleen aiden - he he he he...kasi bikin ...mesti mau lagi... kat sini dah ramai yang cuba...terbaik gitu..

Mr iz berkata...

salijou - mari cuba... mana tak menepati citarasa...he he he

Mr iz berkata...

encik mamat - terbaik tu... epal hijau ada rasa masam masam manis gitu... ikan merah pulak tu... he he he he... kasi ko nya org rumah terai masak tengok....mau cerita karang he he he... takut tak perasan je tetiba air liur dah meleleh...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - betul ke nak...nanti saya usahakan ye... betul kata cik zia tu.... terbaik gitu...

Mr iz berkata...

wawanubulan - he he he he... pelik tetapi sedap... kena cuba baru tau... he he he... saya bab pelik pelik ni memang suka nak cuba...he he...ternyata sedap.... he he he

Mr iz berkata...

zati embong - he he he he... ni dah tengok dah kat sini..apa lagi cik jat terai la masaknye ...manala tau dapat menambat hati si bakal...he he he...

Mr iz berkata...

cik dill - eh betul ke cik dill tak suka epal... lain macam je cik dill ni...he he he...tak pe ambik ikan nya saje... he he he

Mr iz berkata...

khaifaiz - opps.. sorry khai... he he he...tapi terbaik gitu... he he he

Mr iz berkata...

syahira aliff - eh macam mak orang lain juga gitu... he he he... terai tengok masak sha... gerenti mau tambah nya...he he he

Mr iz berkata...

cha cha - cuba ... dah bikin bagi tau.. he he ... jangan lupa cha....he he he

Mr iz berkata...

siti aziz - silakan cuba ye mek ti... terbaik gitu... he he he he

ïêmå å¢klê§ berkata...

amboi..
semua epal...

macam pelik je epal wt gulai...
xpernah lak terpikir...

ORLANDO AHMAD AL BUAYAK berkata...

first time jumpe gulai ni, dulu gulai anggur gua penah jumpe

ini aku? berkata...

nampak sedap.. pasni nak cuba potong dadau letak lam curry pon mesti best kan? nak cuba lah.

Cik SHiNJU berkata...

pestaim nengok gulai epal...hehehe
saya suka apple pie...makan gitu jek x bape suka..jus ok la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...