Rabu, 20 Julai 2011

Stokin Busuk

Pinjam stokin acik google



Baru baru ni aku ada terbaca satu artikel mengenai stokin... sarung kaki bahasa terbaik nya... stokin busuk ... kenapa dengan stokin busuk... ni lah yang nak aku kongsi sama sama ni... rupanya ada juga kegunaan stokin busuk ni... nak nak yang dah lama tak basuh atau pun kaki bercagu.. mesti bau pekat gile nya...  meh sini rapat sikit layan info terbaik ni... jangan malu jangan segan meh layan...layanzzzz

Selain dari ubat nyamuk atau pun... ubat ubatan untuk menghalau nyamuk...stokin juga mampu menarik nyamuk disebabkan oleh baunya.....ia amat disukai oleh nyamuk penyebab malaria... Dr Bart Knot ilmuwan dari belanda merupakan orang pertama yang mengetahui nyamuk tertarik pada bau kaki manusia. beliau membuat kajian dengan berdiri di satu bilik gelap tanpa mengenakan pakaian untuk mengetahui bahagian manakah yang paling disukai oleh nyamuk untuk digigit dan ternyata bahagian kegemaran nyamuk adalah  di bahagian kaki. bagaimanapun penemuan tersebut belum banyak membantu para ilmuwan dalam mencegah gigitan nyamuk terutama nya nyamuk pembawa penyakit malaria.....
Setelah 15tahun dari hasil kajian Dr Bart knot.... Dr Fredos Okumu, ketua penyelidik dari institut kesihatan Ifakara Tanzania mencipta campuran lapan jenis bahan kimia untuk mencari bau yang paling tepat untuk menarik nyamuk. bau yang seperti bauan stokin busuk berjaya memancing peratus nyamuk untuk mendekatinya. perangkap dengan bau khas kaki manusia itu ( bau stokin) cukup efektif berjaya menarik nyamuk empat kali ganda lebih banyak ke dalam perangkap yang disediakan diluar rumahnya... prototaip itu telah dibagunkan oleh beliau yakni Dr Fredos Okumu dan beliau masih melanjutkan projeknya dalam pencegahan penyakit malaria... he he he

Tu la dia seburuk buruk..sebusuk busuk pun masih ada juga kegunaan nya..bak kata orang mencegah itu lebih baik dari mengubati... lepas ni jangan la pulak ada yang tetiba mengantung stokin busuk kat rumah la pulak... tetiba rumah hangit semacam je...he he he... ni untuk nayamuk pembawa malaria kalau denggi tak tau lah ..boleh digunakan ke ataupun tidak...he he he.. nyamuk ni banyak adik beradiknya... camana ..mungkin boleh pakai....apa kata jom kita buat kajian la pulak...he he he...

28 Pengulas Sukan:

Tukang Karut berkata...

ooooo... lepas ni aku nak gantung stokin setiap pintu rumah... biar nyamuk malaria ni tak boleh masuk...

ïêmå å¢klê§ berkata...

setuju dengan tukang karut..
tapi iema kana amek stokin tuan blog la sbb kaki iema bau harum jerk,hahaha

Encik MamaT berkata...

jap... bau stokin tu menarik nyamuk kan...?? mungkin ada yang salah faham atau tersalah faham yang bau stokin tu mencegah nyamuk??

hehe... apa2 pun terima kasih atas perkongsian.... ilmu ni... mungkin kat kaki banyak toksin kot.. hehehehe...

khaifaiz berkata...

dah tak payah beli ubat nyamuk ni... guna stokin busuk je lg efektif.. dpt jg kesihatan sekali.. bhn mesra alam gitu

zati embong berkata...

kena bt kajian sndiri eh?kalau sakit cne ijat?hihi

stokin2 jat tahu 1 je.leh hlgkn rs sjuk.pkailah suar pendek pn time nk tdur,tp kalau pkai stokin msti hlg rsa sejuk 2.

aleen aiden berkata...

wa...da lain la feel die kat cni..hu3

Cik SHiNJU berkata...

Moralnya...kaki yg busuk lebih berguna drpd kaki yg disembur foot spray..kihkih :P

dill berkata...

koma terbau stokin busuk~

dill.

Titisan Hujan berkata...

owh...
tp btol nyamuk mmg suka kt kaki

Mr iz berkata...

nasriq - gantung dengan perangkap sekali jangan gantung saje nanti bukan nayamuk yang mari woo siap lalat lagi...he he he

Mr iz berkata...

iema ackles - stok dah habis la cik iema... eh sama lah kita...kaki saya pun harum juga ni....

Mr iz berkata...

en mamat - menarik nyamuk en mamat, tapi di taruh didalam perangkap nyamuk... tu yang jadi menarik serta memerangkap tu.... sang naymuk...he he he

Mr iz berkata...

khai - ye betul tu khai... tapi stokin tu mesti siap dengan perangkap nyamuk sekali dan harulah di letak tempat yang terbaik... kalau letak kat ruang tamu takut hidung kebas la pulak..he he he

Mr iz berkata...

zati embong - he he he he ... cik jat kalau nak buat kajian terai letak kat luar rumah... he he he ... selain dari kegunaan untuk memanaskan kaki..he he he.. eh cik jat nak buat kajian ke tu... he he he

Mr iz berkata...

aleen aiden - lain feel yang mcm mana tu...he he he adakah disebabkan bau???

Mr iz berkata...

cik shinju - he he he he cik shinju bikin urat usus saya berpusing la...he he he

Mr iz berkata...

dill - bahaya tu cik dill... hujung nyawa jadinya tu...he he he

Mr iz berkata...

titisan hujan - aah kan ... betul tu cikgu...

Encik MamaT berkata...

menarik.. kalo boleh tunjuk perangkap nyamuk tu.. lagi best.... heheh.... harap2 modal sikit.... kekeke.. boleh buat sendiri

Mr iz berkata...

Encik Mamat - Nanti aku try survey... yang biasa tengok yang perangkap ada air punya...

missSenget berkata...

bau stokin bole halau nyamuk?

kene try ni..wahahhaa...

Mr iz berkata...

miss senget - he he he he ... dah buat ujikaji bagi tahu hasilnya ye...he he he

Siti Aziz berkata...

ct ada banyak stoking busuk,,,busuk y agak melampau.....hahahahaha...mr.iz nak???

Mr iz berkata...

siti aziz - he he he he tak sangka gitu... banyaknye... meh hantar satu nak juga guna untuk buat ujikaji ni... ke mek ti ada cagu...he he he he oppsss..

Ezay Hadry berkata...

owhh makin letak makin menarik la...ingat makin mencegah...ok la nak out dah..nak basuh stokin2 lame tu...Lol dah berbulan tak basuh atau ezay tak pernah basuh..patut laa nyamuk penuh sini..haha nice2 info..

Mr iz berkata...

ezay hardi - he he he... simpan satu kasi umpan itu nyamuk.. buat perangkap .... he he he he.... yang untuk mencegah kalau guna stokin tu ... he he he... orang kot... he he he...

aisyah ahmad berkata...

ala...lepas ni kena tukar stokin sebulan sekali laa..ye la..nak suruh die busuk..kan..hehhe

Mr iz berkata...

aisyah ahmad - he he he.. macam tu pun ada ye...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...