Khamis, 21 Julai 2011

Wanita

                Wanita..  seorang perempuan juga mempunyai sifat berani yakni keberanian... biasa kita dengar je wanita, mesti agak mereka ni seorang yang lemah..atau menjadi mangsa, perlukan pelindung untuk mengharungi sesuatu dalam kehidupan ini... tetapi wanita juga sebenarnya mempunyai sifat keberanian.. cuma tersorok mungkin atau segan nak dikeluarkan.. he he he... wanita juga ada yang dilahirkan sebagai pejuang... bermacam jenis perjuangan sebenarnya... pejuang cinta.. pejuang dapur.. pejuang memandu jet pejuang... dan bermacam jenis lah perjuang yang ada... tapi tahukah kita antara ramai pejuang wanita siapakah antara mereka pernah menjadi yang terbaik... he he he... wahai wanita apa lagi angkat tangan ramai ramai...he he he

Tapi tahukah kita terutamanya sang lelaki... waduhhh... he he he...adakah anda pernah mengetahui, mendengar, mengenali sang wanita yang berani... seberaninya... "NASIBAH"
mungkin ada yang pernah mengetahui atau mendengar tetang "NASIBAH" wanita yang berani... berani bertempur di medan perang sehingga dijanjikan syurga.... mungkin jua ada diantara kita kurang mengenalinya...

 "NASIBAH"  adalah seorang pejuang wanita yang sama sama berjuang dengan Rasuullah SAW... walaupun dilahirkan sebagai seorang wanita tetapi nasibah mempunyai pesonaliti diri sebaliknya. Dia sanggup untuk turun padang turut serta bersama menyertai para syuhada berperang menentang musuh, bukan sekali tetapi banyak kali nasibah menyertai peperangan. antara peperangan yang beliau sertai adalah. Perang Khaibar, Perang Hunain, antara yang paling getir adalah Perang Uhud.

 Nasibah bangga menuju ke padang syahid dengan gagah sambil membawa panah dan pedang ditangan... semangat juang yang tinggi jelas terpancar di wajah nasibah apabila anaknya, Umarrah cedera parah diserang oleh orang musyrikin. Nasibah dengan semangat berkobar kobar masuk ke gelanggang pertempuran diatas perintah Nabi Muhammad SAW. Lalu membawa berita gembira kepada anaknya bahawa dia telah memukul hingga jatuh pada orang yang bertanggung jawab mencederakan anaknya... Rasulullah SAW tersenyum lebar lantas memanggil anaknya Umarrah dan memberitau " lihat ibu mu. lihat luka lukanya, ibumu telah berperang lebih berani dari yang lain, semoga Allah memberkati keluarga mu"  Rasulullah SAW juga mengatakan bahawa dia "NASIBAH"telah dijanjikan syurga.

Itulah dia betapa hebat nya perjuangan.. perjuangan seorang wanita yang biasa dikenali dengan insan yang lemah lembut...dalam kelembutan itu sebenarnya tersorok dan tersembunyi satu sifat yang jarang dijumpai.. sifat keberanian....keyakinan... kecekalan

Jadi wahai sang wanita ingatlah, ketahuilah bahawa sebenarnya masih ada sifat atau semangat keberanian dalam diri anda... tak kira lah sebenarnya sesiapa pun.. lelaki atau wanita semangat keberanian itu memang wujud dalam diri kita.. mungkin kita sahaja yang tak menyedari, mengetahui, tentang nya.. mungkin juga kita tidak pernah hendak mencabar diri kita sendiri untuk mengetahui sejauh mana kah semangat keberanian yang ada dalam diri kita,atau mungkin tiada keyakinan, atau mungkin kita sendiri tak mengenali siapa diri kita sebenarnya....

32 Pengulas Sukan:

zati embong berkata...

jat rasa skrg da ramai wanita yg berjaya,kira diorg berani la kan.hihi

dill berkata...

bila hendak jadi berani seperti nasibah ni. adeh

dill.

Tukang Karut berkata...

aku nak komen rasa macam tak kena pasal aku bukan wanita...

khaifaiz berkata...

aku mampu senyum jer... sebab aku pencinta wanita... hahaha

gigiAriEma berkata...

mcm wanita la hang bro. :P

haha . lariiiiiiiiiiiiiiii

missSenget berkata...

bila nk berani ni.. T__T

selalu penakut je memanjang..

hukhuk..

Titisan Hujan berkata...

suka baca sejarah2 pejuang muslimah.
tp nama ni xpenah tau pn
hmmm...nice entry
insyallah nk jd yg berani

ORLANDO AHMAD berkata...

women power!!!

p/s: dari Lu bagi gua punya john ikan tiga rasa, baik Lu suap mulot gua ni je haa hahaha

Mr iz berkata...

zati - he he he he eh boleh ke... agaknya la tu... bijak ke berani tu...he he he

Mr iz berkata...

dill - ala cik dill berani untuk diri sendiri pun dah kira ok dah tu...

Mr iz berkata...

tukang karut - he he he serupa lah kita pun...he he he

Mr iz berkata...

khaifaiz - he he he he ...steady la abg smart...aku pun nak senyum juga la mcm ni...he he he...sama lah kita...

Mr iz berkata...

gigiariema - ni karang ada yang kena gigit ni... he he he he pandai lari ye... he he he

Mr iz berkata...

miss senget - ada tu tersimpan rapi kot... belum masa nak keluar tu... tapi kalau sekali keluar...hmmm... he he he...

Mr iz berkata...

titisan hujan - terima kasih juga cik zia... sama lah saya pun nak juga jadi berani ni..asyik goyang je... kena gegar je goyang...he he he

Mr iz berkata...

orlando ahmad - he he he .. "man strong"

p/s : gua sayang lu punya john tu...he he he.. kalu lu mau pun ok no hal nya.. line clear...he he he

Aida Omar berkata...

bila nak berani macam nasibah nie ea..dengan lipas pun wa takut..ekekeke...

Mr iz berkata...

Aida omar - he he he... ala lipas tu tak makan kita pun .. he he he he... buat berani je... lawan pakai ridset...he he he...

ïêmå å¢klê§ berkata...

aduhh...
nak try jadi macam nasibah ni berjuang dimedan perang...
rasa seram pulak..

Siti Aziz berkata...

ct nak jadi berani mcm beliau....hu3

azi nur berkata...

wanita juge tak gentar di medan perang..malah berani duduk di barisan pertama..

Ezay Hadry berkata...

patut dijadikan contoh untuk wanita wanita lain.wanita kat malaysia tak semestinya nak tunggu perang baru nak berani..konsep berani tu luas..berani bagi pendapat dan sebagainya...semoga tabah kita semua tak kira lah lelaki ke wanita

Mr iz berkata...

iema ackles - he he he ..perang sekarang dah tak macam perang dulu dulu..he he he.... seram kenapa pulak tu cik iema... he he he

Mr iz berkata...

siti aziz - ye bagus tu cik siti... bertuah la sapa yang berjaya menambat hati cik siti ni... he he he

Mr iz berkata...

azi nur - ye betu tu cik azi... jadi semat kan dalam hati wahai wanita keberanian itu perlu dalam kehidupan....kan cik azi,,,

Mr iz berkata...

ezay hardi - ye betul tu ezay...aku sokong tu... berani ni meluas... yang penting keberanian itu perlu dalam diri... untuk perjalanan kehidupan...perjalanan itu juga umpama peperangan.. banyak yang akan kita hadapi.. yang perlu adalah keberanian... untuk menhadapinya...

bunga berkata...

sekarang dah ramai wanita yang berjaya dan berani..:)

M a W a D D a H berkata...

entry menarik dri mr iz...wanita memang mempunyai sikap juang yg tinggi...kalau kena cara, memang berjaya...

Mr iz berkata...

bunga - ye betul tu cik bunga...he he he...

Mr iz berkata...

mawaddah - ye sokong gitu... cara serta fomula penting... keyakinan juga perlu...he he he

aisyah ahmad berkata...

Wanita sekarang memang ramai yang berani terlajak..

tapi kalau terlebih berani pon..bahana jugak kan Mr. Iz..

:)

Mr iz berkata...

aisyah ahmad - ye betul tu cik AA, berani tu biarlah bertempat dan beradap.. kalau tak tu yang hidung retak makan senduk tu...he he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...